293 kilometry na godzinę Pendolino w Polsce
Aktualizacja: 2013-11-29, 16:08 (1)
Opublikowano: 2013-11-23, 16:51
AKTUALIZACJA - w ostatnim dniu testów prędkości pociąg osiągnął 293 km/h.
W ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej Pendolino pojechało 291 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego. W badaniach poza Instytutem Kolejnictwa, producentem pociągów i PKP Intercity, wzięły udział Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka.
W ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej Pendolino pojechało 291 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego. W badaniach poza Instytutem Kolejnictwa, producentem pociągów i PKP Intercity, wzięły udział Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka.
W sobotę na Centralnej Magistrali Kolejowej,
pomiędzy Górą Włodowską a Psarami Pendolino pojechało 291 km/h. Testy prędkości
to jeden z wielu elementów procesu badań, jakim przed wdrożeniem do codziennej
eksploatacji poddawany jest każdy nowy pojazd kolejowy. Przyjmuje się, że
pociąg powinien osiągnąć prędkość wyższą o 10% od maksymalnej eksploatacyjnej. W
przypadku Pendolino jest to 275 km/h (dopuszczalna eksploatacyjna prędkość
wynosi 250 km/h).
Kolejny
element testów Pendolino przebiegł pomyślnie. Przy okazji po raz pierwszy na
polskich torach osiągnęliśmy prędkość 291 km/h. To wynik pracy wielu osób z PKP
Intercity oraz prowadzącego badania Instytutu Kolejnictwa, firmy Alstom, a
także zarządcy infrastruktury PLK oraz odpowiadającej za sieć elektryczną PKP
Energetyka. Dziękuję za ich wkład w projekt i zaangażowanie - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Do prac badawczych wykorzystywany jest ponad 40
kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Zawierciem/Górą
Włodowską a Psarami/Knapówką. Oprócz dokładnego przetestowania składu, Polskie
Linie Kolejowe testują także sieć trakcyjną polskiej konstrukcji, odcinki nowej
nawierzchni kolejowej polskiej produkcji oraz szereg innych czynników. Już
pierwszy weekend testów na CMK pokazał, że infrastruktura Polskich Linii Kolejowych
jest gotowa do współpracy z najnowocześniejszym taborem.
Z prędkością 160 km/h jeździmy w Polsce od
25 lat. W przyszłym roku rozpoczynamy regularną jazdę na Centralnej Magistrali Kolejowej
z prędkością 200 km/h. Pendolino jest przede wszystkim dla infrastruktury
kolejowej bardzo poważnym akceleratorem wielu innych inwestycji poza linią CMK,
które spajają sieć kolejową dobrych prędkości na poziomie od 120 przez 160 km/h
do 200 km/h – mówi
Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Testy prędkości stanowią jedynie część programu
badań, na który składa się sprawdzanie:
-
współpracy pojazdu z torem kolejowym,
-
pantografu, czyli współpracy pojazdu z siecią trakcyjną,
-
ew. zakłócenia emitowane do sieci,
-
pola elektromagnetycznego,
-
hałasu wewnętrznego,
-
oddziaływania na tor,
-
współpracy pojazdu z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym i licznikami osi,
-
hamulców.
Przejazd z prędkością 291 km/h miał miejsce w
sobotę (23 listopada) o godzinie 14.59.
W związku z wymogiem
zapewnienia maksymalnych warunków bezpieczeństwa (zachowanie wysokiego poziomu
widoczności) jazdy testowe prowadzone są w warunkach dziennych. Powoduje to konieczność
weekendowego wyłączania części linii z kursowania pociągów pasażerskich. Bez zmian kursują pociągi rel. Warszawa – Kraków,
natomiast część pociągów jadących do/z Katowic jedzie wyjątkowo objazdem przez
Częstochowę, a kursowanie jednego połączenia zostało czasowo zawieszone.
Wykorzystanie alternatywnej trasy powoduje wydłużenie czasu przejazdu do ok. 2
godzin.
Lista pociągów zawieszonych:
- EIC 4140 „Comenius” rel. Katowice – Warszawa Wsch.
- EIC 1440 „Comenius” rel. Warszawa Wsch. – Katowice
Pasażerowie, którzy nabyli bilety w przedsprzedaży na weekendowe przejazdy
pociągiem „Comenius” proszeni są o zgłoszenie się do PKP Intercity w celu
zwrotu lub wymiany biletów. Dla pasażerów przewoźnik przygotował również
rekompensatę w postaci voucherów.
Lista pociągów kursujących objazdem:
- TLK 26102„Sztygar” rel. Lublin – Wrocław Gł.
- EIC 14009 „Varsovia” rel. Warszawa Wsch. – Budapeszt
Keleti
- EIC 41002 „Sobieski” rel. Wiedeń – Warszawa Wsch.
- EIC 14002 „Sobieski” rel. Warszawa Wsch. – Wiedeń
Kolejne dwa weekendy jazd testowych zaplanowano na 30 XI-1 XII oraz 7-8 XII.
Informacje o zmianach w kursowaniu pociągów można
sprawdzić na stronie www.intercity.pl i www.rozklad-pkp.pl, pod numerem infolinii PKP Intercity 19 757
lub w punktach informacyjnych na dworcach. Pasażerowie będą informowani o
zmianach również: w kasach, poprzez zapowiedzi głosowe na dworcach, przez
drużyny konduktorskie w pociągach, Facebooku i Twitterze.
fot.Bartłomiej Banaszak
fot.Bartłomiej Banaszak