Komentarz do tekstu opublikowanego w serwisie NaKolei.pl
W nawiązaniu do materiału (23.06.2015r.) na temat kursowania pociągów Pendolino opublikowanego na portalu NaKolei.pl, PKP Intercity informuje, że tekst zawiera szereg nieścisłości, przekłamań i uproszczeń, które mogą wprowadzać Czytelników w błąd.
Kolej zmienia się na lepsze
Wdrożenie nowoczesnych składów Pendolino to zwieńczenie zmian w Grupie PKP, które toczą się od trzech lat. Odzyskanie pasażerów jest możliwe dzięki synergii kilku kluczowych elementów: dobrej oferty (dobrze pomyślany rozkład jazdy, atrakcyjne czasy i skomunikowania, nowa strategia cenowa), komfortowemu taborowi (5,6 mld zł na inwestycje do końca 2015 roku), profesjonalnej obsłudze (personel w pociągach, kasach) oraz dostępności nowoczesnych usług.
Efekt Pendolino
Jednym z kluczowych elementów procesu zmian, jaki zachodzi w Grupie PKP, stało się zaoferowanie pasażerom podróży na pokładach nowoczesnych, komfortowych i bezpiecznych pociągów Pendolino. Składy kursujące w barwach PKP Intercity, w ramach kategorii Express InterCity Premium, cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów. Wdrożenie nowoczesnych składów o wysokim komforcie podróży w połączeniu ze znaczącym skróceniem czasów jazdy i atrakcyjnymi cenami biletów sprawiły, że osoby, które nigdy nie korzystały z usług kolei zainteresowały się nie tylko nowym produktem PKP Intercity, ale podróżami koleją w ogóle. „Efekt Pendolino” wyraźnie widać w wynikach przewozowych. Nastąpiło odwrócenia wieloletniego trendu spadkowego. Odpowiednio w styczniu, lutym, marcu, kwietniu i maju br. w komunikacji krajowej liczba pasażerów wzrosła o 4 proc., 8 proc., 12 proc., 23 proc. i 25 proc.
Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem w ofercie narodowego przewoźnika pasażerskiego są pociągi ekspresowe. Porównując rok do roku, po pierwszych 5 miesiącach roku na ich pokładach podróżowało 51% klientów PKP Intercity więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Milionowy pasażer na pokładzie pociągu EIP gościł w maju. Przewoźnik szacuje, że już na przełomie lipca i sierpnia liczba pasażerów przewiezionych przez Pendolino sięgnie 2 mln.
Wzrost liczby pasażerów jest szczególnie widoczny w relacjach obsługiwanych przez pociągi Pendolino, np. na trasie Warszawa – Kraków – Warszawa, gdzie w maju wyniósł 70 proc.
Nowe pociągi cieszą się rosnącym zainteresowaniem różnych grup podróżnych. Od początku roku pociąg na trasie Warszawa - Kraków wybrało 93 proc. rodzin więcej niż w roku ubiegłym. Znaczący, bo aż 45 proc. przyrost odnotowano również wśród podróżujących studentów. W przypadku seniorów na wyjazd z PKP Intercity zdecydowało się o 43 proc. więcej osób powyżej 60. roku życia.
Frekwencja
Poza wynikami przewozowymi, rośnie również frekwencja na pokładach najnowocześniejszych składów PKP Intercity. W najpopularniejszych pociągach w piątki zajętość miejsc często zbliża się do 100%, a w inne dni tygodnia regularnie przekracza 80%. Dzięki elastycznemu podejściu do oferty i wprowadzeniu promocji Happy Hours (taniej w tygodniu po 19.00, przez wszystkie soboty i niedziele do 13.00) na pokładach pociągów kursujących poza tzw. szczytem, zanotowano wzrosty frekwencji średnio o 60%, przy czym w pociągach kursujących w piątkowe wieczory, nawet o 90%.
Odczucia pasażerów
O dobrym starcie pociągów Pendolino i pozytywnych zmianach całej Grupy PKP świadczą opinie otrzymywane od pasażerów. Podróżni doceniają czystość, komfort i wyciszenie składu. Zwracają też uwagę na profesjonalizm i bardzo dobrą obsługę ze strony drużyn konduktorskich. 63 proc. pasażerów jest zadowolonych z podróży pociągiem PKP Intercity. To o ponad 20 punktów procentowych więcej niż 2 lata temu. W ciągu ostatnich dwóch lat z 34 do 56 proc. wzrosła też satysfakcja klientów dotycząca czasów przejazdu. Aż 73 proc. pasażerów pozytywnie ocenia punktualność pociągów PKP Intercity (pod tym kątem rekordzistą są pociągi Pendolino, których średnia punktualność przekracza 94 proc.), to o 10 punktów procentowych więcej niż w 2013 r. Coraz więcej podróżnych dostrzega poprawę bezpieczeństwa na kolei. 67 proc. z nich czuje się pewnie podczas podróży pociągami. Zdaniem 53 proc. badanych bezpieczniejsze są również dworce. W porównaniu do 2013 r. to wzrost odpowiednio o 21 i 17 punktów procentowych. Rośnie liczba klientów zadowolonych z czystości na dworcach, peronach i w pociągach PKP Intercity. Docenia to odpowiednio 50 i 61 proc. badanych.
Skrócenie czasu przejazdów
Zakup nowych składów zespolonych to projekt realizowany w ścisłym powiązaniu z modernizacją infrastruktury kolejowej. Możliwości eksploatacyjne pociągów w połączeniu z podnoszeniem parametrów linii kolejowych pozwalają na skrócenie czasów przejazdu oraz poprawę komfortu podróżowania. To powoduje, że kolejowy transport pasażerski staje się konkurencyjny wobec innych środków transportu. Wbrew temu, co twierdzą autorzy raportu, infrastruktura kolejowa została właściwie i przede wszystkim na czas przygotowana do eksploatacji nowoczesnego taboru, jakim jest Pendolino. Pociąg osiąga już prędkość 200 km/h w regularnej eksploatacji, trwa zbieranie doświadczeń, które pozwolą zwiększać nie tylko liczbę odcinków z najwyższą prędkością, ale także podnieść samą prędkość powyżej wspomnianych 200 km/h. Stopniowe jej zwiększanie to standardowa europejska praktyka. W każdym z krajów, gdzie wprowadzano tego typu zmiany, odbywały się one właśnie w ten sposób. Polska korzysta w tej kwestii z uznanych standardów.
Już dziś pociągi Express InterCity Premium zapewniają szybkie i komfortowe połączenia na głównych trasach. Od 14 grudnia znacznemu skróceniu uległy czasy przejazdów. Ze stolicy do Wrocławia pasażerowie jadą w 3h 42 min, podczas gdy wcześniej podróż trwała niemal 6h. Z Warszawy do Katowic można dojechać w 2h 34 min, do Krakowa w 2h 28 min, a do Gdańska w 2h 58 min. Z południa na północ Polski podróż trwa około 5h 30 min. Już w grudniu 2015 roku, wraz z postępem prac modernizacyjnych na sieci kolejowej, czasy przejazdu ulegną dalszemu skróceniu - na każdej z tras Pendolino od kilku do kilkunastu minut. Kolejne skrócenia czasów planowane są przy wprowadzaniu nowych rozkładów jazdy w roku 2016 oraz 2017.
Inwestycja realizowana jest z myślą o eksploatacji przez wiele lat. Szacowany czas użytkowania taboru kolejowego to 30 lat.
Przypominamy również, że Czesław Warsewicz, związany z portalem nakolei.pl, czynnie uczestniczył w procesie wyboru pociągów Pendolino, pełniąc funkcje kierownicze w PKP Intercity.