Page 3 - ICNews_11

Basic HTML Version

IC
News
nr 11
|
grudzień
|
2012
3
Abecadło Intercity
Zmieniamy się
dla Was
Rekordowe przetargi, miliardowe inwestycje w tabor, łatwiej dostępne bilety i bardziej wszechstronna informa-
cja pasażerska – tak w 2012 roku zmieniało się PKP Intercity. A będzie jeszcze nowocześniej i wygodniej.
PKP
Intercity realizuje obecnie projekty
taborowe na kwotę 4,1 mld zł,
czyli 953 mln euro.
W styczniu rozstrzygnięto przetarg na napra-
wy rewizyjne 748 wagonów na kwotę ok. 190
milionów złotych. W lipcu podpisana została
umowa na modernizację 68 wagonów, które
zasilą składy TLK kursujące pomiędzy Szczeci-
nem a Przemyślem. Wartość tego kontraktu
to 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln do-
łoży Unia Europejska. Odnowione wagony
wyjadą na tory do lipca 2013 roku. To nie je-
dyna inwestycja z myślą o „teelkach” na tej li-
czącej ponad tysiąc kilometrów trasie. W listo-
padzie otwarto oferty w największym w historii
Intercity przetargu modernizacyjnym na uno-
wocześnienie 150 wagonów (wartość zamó-
wienia wynosi ponad 390 mln zł, połowę mają
stanowić fundusze unijne, zwycięzca będzie
miał dwa lata na wykonanie prac).
W październiku PKP Intercity podpisało
umowę na dostawę 25 nowych wagonów. Poz-
nański „Cegielski” wyprodukuje je w ciągu 18
miesięcy za 175 milionów złotych (jedenaście
wagonów ma być gotowych już w 2013 roku).
Posłużą do obsługi trasy Wrocław – Poznań
– Inowrocław – Bydgoszcz – Tczew – Gdynia.
7 grudnia podpisano umowę na dofinansowa-
nie inwestycji z Unii w wysokości 65 milionów
złotych netto.
Ostatnie wydarzenie to ogłoszenie przetargu
na 20 składów zespołowych za ok. 1 miliarda
złotych. Pociągi od 2015 roku będą obsługiwać
połączenia dalekobieżne, w barwach TLK (sze-
rzej o tej inwestycji w dalszej części „IC
News”).
Zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych
to w historii Intercity drugi pod względem
wartości projekt inwestycyjny. Pierwszy – 20
superszybkich pociągów Pendolino zbliża się
do finału. W styczniu na warszawskim Grocho-
wie zostanie wmurowany kamień węgielny
pod halę, w której pociągi będą serwisowa-
ne. Wartość inwestycji to ok. 155,7 mln zł. 8
sierpnia br. została zawarta umowa na 63,3
mln zł unijnego dofinansowania. W połowie
roku pierwszy z pociągów wyprodukowanych
przez ALSTOM przyjedzie do Polski na testy.
Nowoczesny, wygodny i bezpieczny tabor
to podstawa, ale równie ważne jest, aby pasa-
żer miał pełną informację o połączeniach kole-
jowych, z łatwością kupił bilet, a już na pokła-
dzie pociągu czuł się komfortowo. Temu rów-
nież sprzyjały zmiany wprowadzone w ostat-
nich dwunastu miesiącach. Już w styczniu pre-
mierę miała nowa strona internetowa Intercity,
z takimi udogodnieniami jak wyszukiwarka po-
łączeń zintegrowana z modułem zakupu bile-
tów, informacje w wersji głosowej, np. dla osób
niedowidzących, czy wirtualny asystent – kon-
duktor Rafał. Istotnym elementem stała się apli-
kacja Infopasażer umożliwiająca sprawdzenie
punktualności w czasie rzeczywistym wszyst-
kich pociągów na dowolnie wybranej stacji
w Polsce. Prognozy frekwencji pozwalają wy-
brać pociąg, w którym jest najwięcej wolnych
miejsc, co ma szczególne znaczenie przy szczy-
tach przewozowych związanych z wakacjami
czy świętami.
Jeszcze na początku roku Intercity mogło
pochwalić się zaledwie 11 biletomatami, tylko
na Dworcu Centralnym w Warszawie. Teraz
automatyczne zakupy pasażerowie mogą
zrobić w ponad stu urządzeniach w 22 mia-
stach. Kolejnym kanałem sprzedaży dostęp-
nym 24 godziny na dobę, siedem dni w tygo-
dniu, z każdego miejsca, stał się telefon komór-
kowy z aplikacją BILkom. W komórce, na ekra-
nie tabletu lub laptopa można okazać konduk-
torowi bilet zakupiony przez Internet. Na stro-
nie
www.intercity.pl
niewychodząc z domu,
można zaopatrzyć się w bilety na wszystkie po-
łączenia krajowe oraz na ekspresy z Warszawy
i Trójmiasta do Berlina.
Intercity rozszerza ofertę połączeń. W no-
wym rozkładzie kursuje więcej pociągów. No-
wości to m.in. TLK Artus pomiędzy Warszawą
a Trójmiastem i międzynarodowe pociągi do-
cierające do Czech, też na Słowację i Węgry.
Dobrą decyzją okazało się uruchomienie
w czerwcu cieszącego się dużą popularnością
pociągu Berlin-Gdynia Express.
Nowością na szynach w mijającym roku by-
ły wagony ze Strefą Małego Podróżnika, w któ-
rych najmłodsi pasażerowie mogą spędzać czas
na rozwijających zabawach. Wpływ na komfort
podróżowania będzie miała wprowadzo-
na pod koniec listopada wspólnie ze spółką
WARS możliwość zamawiania posiłków
do przedziałów.
Rok 2013 przyniesie podróżującym z Inter-
city kolejne udogodnienia. Będziemy dążyli
do uproszczenia oferty taryfowej i premiowali
pasażerów planujących podróże z wyprzedze-
niem, kierując się zasadą „wcześniej równa się
taniej”.
Konkurs
Jaka zmiana wprowadzona
przez Intercity była Wa-
szym zdaniem najważniej-
sza i najbardziej przydat-
na? Co powinniśmy zmie-
nić w nadchodzącym roku?
Piszcie na adres ic-
news@intercity.pl. Najcie-
kawsze opinie nagrodzimy
m.in. firmowymi kalenda-
rzami.
Nowoczesny,
wygodny i bez-
pieczny tabor
to podstawa, ale
równie ważne jest,
aby pasażer miał
pełną informację
o połączeniach ko-
lejowych, z łatwo-
ścią kupił bilet,
a już na pokładzie
pociągu czuł się
komfortowo.