Zgłaszanie naruszeń i ochrona sygnalistów w „PKP Intercity” S.A.
Informujemy, że w PKP Intercity S.A. obowiązuje dokument wewnętrzny, tj. Procedura zgłaszania naruszeń i ochrony sygnalistów w „PKP Intercity” S.A. Dokument ten przeznaczony jest wyłącznie dla pracowników oraz podmiotów wymienionych w art. 4 pkt 1 Ustawy o ochronie sygnalistów. Wewnętrzna procedura wskazuje m.in. jak zgłosić naruszenie, w jaki sposób rozpatrujemy zgłoszenie o naruszeniu oraz kiedy zostaje objęty ochroną zgłaszający.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze zagadnienia
Co to jest naruszenie?
Naruszenie to działania lub zaniechania w obszarach działalności Spółki, które prowadzą do:
- naruszenia przepisów prawnych;
- naruszenia regulacji i procedur wewnętrznych;
- zachowań, które mają na celu obejście prawa.
Ważne, aby naruszenie prawa związane było z kontekstem pracy, czyli przeszłymi, obecnymi lub przyszłymi działaniami związanymi z wykonywaniem pracy w PKP Intercity S.A. na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w lub na rzecz PKP Intercity S.A.
UWAGA - wskazane poniżej formy zgłoszenia nie są przeznaczone do składania skarg i reklamacji przez pasażerów ani zapytań dotyczących obsługi klienta.
Jak zgłosić naruszenie:
- e-mailowo na adres: sygnal@intercity.pl
- telefonicznie w godz. 9:00 - 14:00 w dni robocze pod nr telefonu +48 453 035 228
- ustnie bezpośrednio do Zespołu ds. analiz i obsługi nieprawidłowości po uprzednim telefonicznym ustaleniu terminu spotkania
- Pocztą na adres Spółki:
„PKP Intercity” S.A.
Biuro Audytu i Monitoringu Korporacyjno-Biznesowego
Zespół ds. analiz i obsługi nieprawidłowości
Aleje Jerozolimskie 142 A, 02-305 Warszawa
z dopiskiem: „do rąk własnych pracownika Zespołu ds. analiz i obsługi nieprawidłowości”
Zgłaszane naruszenia w pierwszej kolejności obsługiwane są wyłącznie przez pracowników Zespołu ds. analiz i obsługi nieprawidłowości, którzy zachowują pełną poufność zgłoszenia.
Nieprawidłowości pracownicze dotyczące m.in. etyki, relacji pracowniczych, mobbingu, dyskryminacji pracownik PKP Intercity S.A. zgłasza na adres e-mail: rzeczniketyki@intercity.plotwiera się w nowym oknie lub liniaetyki@intercity.plotwiera się w nowym oknie. Zgłoszenia te mogą być rozpatrywane przez Komisję Etyczną zgodnie z przyjętymi zasadami w Spółce.
W zgłoszeniu podaj jak najwięcej informacji o sprawie - dzięki temu rozpatrzymy je szybciej. Umieść w nim:
- nazwę Spółki i działu, której dotyczy nieprawidłowość;
- swoje dane osobowe i kontaktowe - nie umieszczaj ich, jeżeli chcesz poinformować anonimowo;
- szczegółowy opis Naruszenia (co, gdzie, kiedy się wydarzyło, w jakich okolicznościach itp.);
- dane osób, które wiedzą lub mogli wiedzieć o Naruszeniu;
- wszelkie dokumenty, które mogą być dowodem w sprawie;
- inne potrzebne informacje.
Jaka ochrona przysługuje Tobie jako Sygnaliście?
- Zapewniamy poufność Twojego zgłoszenia;
- Chronimy Ciebie przed działaniami odwetowymi (działania, które mogą pogorszyć Twoją sytuację po zgłoszeniu (np. zwolnienie, obniżka wynagrodzenia);
- Nie ujawnimy Twoich danych bez Twojej wyraźnej zgody, z wyjątkiem konieczności przekazania ich członkom Komisji wyjaśniającej oraz sytuacji, gdy wymaga tego prawo (np. organom państwa, sądom);
Członkowie Komisji wyjaśniającej zgodnie z procedurą są zobowiązani do zachowania tajemnicy informacji, które zostały uzyskane w trakcie Postępowania wyjaśniającego.
Jak wygląda proces obsługi zgłoszenia?
Zawsze otrzymasz (z wyjątkiem zgłoszeń anonimowych) informację o wynikach zgłoszonego przez Ciebie Naruszenia.
Dodatkowe informacje uzyskasz:
pisząc na adres e-mail: sygnal@intercity.plotwiera się w nowym oknie.