Specyfikacja i usługi
Najbardziej komfortowa kategoria pociągów Express InterCity Premium (EIP) obsługiwana jest przez 20 pociągów ED250 (Pendolino). Pociągi EIP łączą Trójmiasto i Warszawę z aglomeracjami południowymi (Krakowem, Katowicami, Wrocławiem, Gliwicami), a także umożliwiają dojazd do takich miast, jak Szczecin, Kołobrzeg, Bielsko-Biała czy Rzeszów, wprowadzając nowy standard podróżowania. Nowoczesne składy ED250 to elektryczne zespoły trakcyjne o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. PKP Intercity jest pierwszym przewoźnikiem w rejonie Europy Środkowej, którego pociągi osiągają prędkość 200 km/h.
Na pokładzie Express InterCity Premium można wybrać podróż w pierwszej lub drugiej klasie. Na pokładzie znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej. Regulowane fotele w obu klasach, rozkładane stoliki, indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne przy każdym miejscu gwarantują komfortową podróż. Przy fotelach znajdują się wieszaki oraz półki na bagaż podręczny. Część siedzeń rozmieszczono naprzeciw siebie, dzięki czemu powstała czteromiejscowa strefa dla wspólnie podróżujących osób. W korytarzach oraz na końcu wagonów zostały umieszczone półki na bagaż. Pociąg jest wyposażony również w 4 wieszaki na rowery.
Pociąg przystosowano do potrzeb osób niewidomych oraz niedowidzących – miejsca siedzące oznaczono alfabetem Braille’a, jak również osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. To z myślą o nich przy wejściu do trzeciego członu została zamontowana winda, która ułatwia wsiadanie do pociągu i wysiadanie z niego osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Osoby o kulach mają do dyspozycji również specjalne fotele pozwalające na stabilne wejście do pojazdu. Dla niepełnosprawnych pasażerów przystosowano jedną z toalet, która dodatkowo wyposażona jest także w przewijak dla niemowląt. W pociągu znajdują się również trzy przedziały dla opiekunów z dziećmi. W środkowej części składu umiejscowiona jest część restauracyjna, w której WARS sprawi, że podróż będzie pełna smaku.
Ponadto w pierwszej klasie każdy pasażer otrzyma poczęstunek: dwa napoje (ciepły i zimny – kawę lub herbatę oraz wodę mineralną, sok lub colę), a także posiłek z dedykowanego menu.
W pierwszej klasie cały serwis prowadzony jest przez dedykowaną do obsługi pasażerów osobę.
W przypadku klasy drugiej, pasażerowie otrzymają wodę gazowaną lub niegazowaną.
Poczęstunek serwowany jest do zajmowanego miejsca wskazanego na bilecie.
Długość | 187,4 m |
---|---|
Maksymalna szerokość nadwozia | 2,8 m |
Maksymalna wysokość pojazdu (nad główką szyny) | 4,1 m |
Maksymalna prędkość eksploatacyjna | 250 km/h |
Moc | 5,500 kW |
Szacowana masa pociągu w stanie gotowości operacyjnej | 395,5 t |
Liczba członów | 7 |
Liczba miejsc | 402 |
Liczba składów | 20 |