U konduktora w pociągu
Zasady zakupu biletu w pociągu
Pamiętaj, że jeśli nie masz możliwości kupienia biletu lub innych dokumentów przewozu, np. rezerwacji w kasie biletowej, biletomacie, aplikacji mobilnej lub internecie, to możesz je kupić u konduktora w pociągu.
Uwaga!
W pociągu TLK, IC bez obowiązkowej rezerwacji miejsc oraz w EIC brak biletu musisz zgłosić konduktorowi przed wejściem do pociągu lub zaraz po wejściu do niego.
W pociągu IC z obowiązkową rezerwacją miejsc i EIP brak biletu musisz zgłosić konduktorowi przed wejściem do pociągu.
Szczegółowe zasady odprawy w pociągu znajdziesz w Regulaminie przewozu pociągami PKP Intercity.
Gdy wsiadasz bez biletu...
... do pociągu TLK, IC bez obowiązkowej rezerwacji lub EIC, musisz niezwłocznie po wejściu do niego w pierwszej kolejności poszukać drużyny konduktorskiej. Najlepiej wejdź do wagonu z przodu składu pociągu lub - jeśli istnieje taka możliwość – zgłoś się do konduktora już na peronie. Zasada ta nie dotyczy:
- osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej oraz ich opiekunów lub przewodników - pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność.
- osób, które ukończyły 70 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.
- dzieci do 4 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.
Te osoby mogą zająć miejsce w pociągu i poczekać, aż konduktor do nich przyjdzie.
Gdy planujesz przesiadki...
…poinformuj o tym konduktora, wówczas możesz kupić bilet na cały przejazd.
Uwaga: jeżeli konduktor nie może sprzedać Ci biletu ze wskazaniem miejsca do siedzenia na pociąg z obowiązkową rezerwacją miejsc, wówczas bilet otrzymasz z adnotacją „Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją - w miarę wolnych miejsc”. Na stacji przesiadania, po okazaniu biletu z taką adnotacją w kasie biletowej albo konduktorowi przed wejściem do pociągu, będziesz mógł - w miarę wolnych miejsc - kupić dopłatę do biletu wraz z rezerwacją miejsca albo nowy bilet, w zależności co będzie tańsze.
Dodatkowe opłaty - kiedy?
Jeśli kupujesz u konduktora, to zapłacisz za bilet (lub inny dokument przewozu) oraz za jego wydanie w pociągu (opłata wynosi 20 zł - od każdej odprawianej osoby). Konduktor nie pobierze tej opłaty od osób:
- z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (dotyczy także opiekuna albo przewodnika tej osoby) - pod warunkiem, że
- pokażą konduktorowi dokument potwierdzający niepełnosprawność,
- niepełnosprawność albo ograniczona możliwość poruszania się są widoczne,
- które ukończyły 70 lat pod warunkiem, ze pokażą konduktorowi dokument potwierdzający wiek,
- które rozpoczynają przejazd ze stacji, na której nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna,
- które mają potwierdzenie z kasy biletowej,
- które chcą kupić albo pobrać rezerwację miejsca, a mają bilet jednorazowy bez rezerwacji miejsca kupiony w innym pociągu, Kartę Intercity lub dokument potwierdzający prawo do bezpłatnego przejazdu,
- które mają bilet jednorazowy wystawiony w innym naszym pociągu wraz z adnotacją „Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją – w miarę wolnych miejsc”,
- które mają bilet jednorazowy wystawiony w pociągu innego przewoźnika bez opłaty za jego wydanie wraz z adnotacją „Zmiana przewoźnika”, a czas na przesiadkę jest krótszy niż 30 minut,
- które mają bilet kupiony w biletomacie, w aplikacji lub serwisie internetowym i chcą kupić bilet na przewóz bagażu lub psa,
- które mają bilet międzynarodowy z rezerwacją miejsca w pociągu EIP i chcą kupić dopłatę do pociągu EIP,
- które zmieniają umowę przewozu,
- którym wydajemy bilet jednorazowy z ulgą 100% wraz z ewentualnymi rezerwacjami i dopłatami,
- które kupują dopłatę do posiadanego biletu albo nowy bilet, w przypadku gdy nie mają ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi, ale oświadczają, że mają uprawnienie do tej ulgi.
Rodzaje płatności
Za bilet, który kupujesz u konduktora zapłacisz gotówką lub kartą płatniczą – akceptowane są karty Visa oraz MasterCard.
Pamiętaj!
Jeśli w trakcie kontroli nie masz ważnego biletu, naliczymy opłaty dodatkowe. W trosce o Wasz komfort prosimy o wcześniejszy zakup biletów na www.intercity.pl, w kasie, biletomacie lub aplikacji mobilnej.