Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

U konduktora w pociągu

Aktualizacja: 2025-04-01, 18:32 (31)
Opublikowano: 2012-08-30, 10:49

Zasady zakupu biletu w pociągu

Pamiętaj, że jeśli nie masz możliwości kupienia biletu lub innych dokumentów przewozu, np. rezerwacji w kasie biletowej, biletomacie, aplikacji mobilnej lub internecie, to możesz je kupić u konduktora w pociągu.

Uwaga!

W pociągu TLK, IC bez obowiązkowej rezerwacji miejsc oraz w EIC brak biletu musisz zgłosić konduktorowi przed wejściem do pociągu lub zaraz po wejściu do niego.

W pociągu IC z obowiązkową rezerwacją miejsc i EIP brak biletu musisz zgłosić konduktorowi przed wejściem do pociągu.

Szczegółowe zasady odprawy w pociągu znajdziesz w Regulaminie przewozu pociągami PKP Intercity.

Gdy wsiadasz bez biletu...

... do pociągu TLK, IC bez obowiązkowej rezerwacji lub EIC, musisz niezwłocznie po wejściu do niego w pierwszej kolejności poszukać drużyny konduktorskiej. Najlepiej wejdź do wagonu z przodu składu pociągu lub - jeśli istnieje taka możliwość – zgłoś się do konduktora już na peronie. Zasada ta nie dotyczy:

  • osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej oraz ich opiekunów lub przewodników - pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność.
  • osób, które ukończyły 70 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.
  • dzieci do 4 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.

Te osoby mogą zająć miejsce w pociągu i poczekać, aż konduktor do nich przyjdzie.

Gdy planujesz przesiadki...

…poinformuj o tym konduktora, wówczas możesz kupić bilet na cały przejazd.

Uwaga: jeżeli konduktor nie może sprzedać Ci biletu ze wskazaniem miejsca do siedzenia na pociąg z obowiązkową rezerwacją miejsc, wówczas bilet otrzymasz z adnotacją „Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją - w miarę wolnych miejsc”. Na stacji przesiadania, po okazaniu biletu z taką adnotacją w kasie biletowej albo konduktorowi przed wejściem do pociągu, będziesz mógł - w miarę wolnych miejsc - kupić dopłatę do biletu wraz z rezerwacją miejsca albo nowy bilet, w zależności co będzie tańsze.

Dodatkowe opłaty - kiedy?

Jeśli kupujesz u konduktora, to zapłacisz za bilet (lub inny dokument przewozu) oraz za jego wydanie w pociągu (opłata wynosi 20 zł - od każdej odprawianej osoby). Konduktor nie pobierze tej opłaty od osób:

  1. z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (dotyczy także opiekuna albo przewodnika tej osoby) - pod warunkiem, że
    • pokażą konduktorowi dokument potwierdzający niepełnosprawność,
    • niepełnosprawność albo ograniczona możliwość poruszania się są widoczne,
  2. które ukończyły 70 lat pod warunkiem, ze pokażą konduktorowi dokument potwierdzający wiek,
  3. które rozpoczynają przejazd ze stacji, na której nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna,
  4. które mają potwierdzenie z kasy biletowej,
  5. które chcą kupić albo pobrać rezerwację miejsca, a mają bilet jednorazowy bez rezerwacji miejsca kupiony w innym pociągu, Kartę Intercity lub dokument potwierdzający prawo do bezpłatnego przejazdu,
  6. które mają bilet jednorazowy wystawiony w innym naszym pociągu wraz z adnotacją „Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją – w miarę wolnych miejsc”,
  7. które mają bilet jednorazowy wystawiony w pociągu innego przewoźnika bez opłaty za jego wydanie wraz z adnotacją „Zmiana przewoźnika”, a czas na przesiadkę jest krótszy niż 30 minut,
  8. które mają bilet kupiony w biletomacie, w aplikacji lub serwisie internetowym i chcą kupić bilet na przewóz bagażu lub psa,
  9. które mają bilet międzynarodowy z rezerwacją miejsca w pociągu EIP i chcą kupić dopłatę do pociągu EIP,
  10. które zmieniają umowę przewozu,
  11. którym wydajemy bilet jednorazowy z ulgą 100% wraz z ewentualnymi rezerwacjami i dopłatami,
  12. które kupują dopłatę do posiadanego biletu albo nowy bilet, w przypadku gdy nie mają ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi, ale oświadczają, że mają uprawnienie do tej ulgi.

Rodzaje płatności

Za bilet, który kupujesz u konduktora zapłacisz gotówką lub kartą płatniczą – akceptowane są karty Visa oraz MasterCard.

Pamiętaj!

Jeśli w trakcie kontroli nie masz ważnego biletu, naliczymy opłaty dodatkowe. W trosce o Wasz komfort prosimy o wcześniejszy zakup biletów na www.intercity.pl, w kasie, biletomacie lub aplikacji mobilnej.