16 września - Europejski Dzień Maszynisty
Praca maszynisty to szczególnie odpowiedzialne zajęcie. Zmieniające się warunki na trasie czy zaskakujące sytuacje na torach wymagają stałej uwagi i umiejętności zachowania spokoju równocześnie z szybką reakcją na zaistniałe zdarzenie. O realiach pracy na kolejowym szlaku warto przypomnieć przy okazji Europejskiego Dnia Maszynisty, obchodzonego 16 września.
PKP Intercity uruchamia każdego dnia 514 pociągów. O to, by każdy dotarł bezpiecznie do stacji docelowej, dba przede wszystkim drużyna pociągowa na czele z maszynistą, który prowadzi skład. PKP Intercity ma obecnie w swoich szeregach 1508 maszynistów, w tym 54 maszynistów instruktorów. Najliczniejszą grupę tworzą ludzie w wieku od 27 do 48 lat. Do zawodu przygotowuje się 491 kandydatów, z czego największy odsetek stanowią osoby poniżej 26 roku życia.
Zawód nie tylko dla mężczyzn
Przez lata funkcjonowało przekonanie, że praca maszynisty to typowo męskie zajęcie. W ostatnim czasie odnotowujemy jednak wzrost liczby kobiet, które aplikują na to stanowisko. W czynnej służbie jest obecnie 18 pań. Pierwsza z nich zaczęła pracę w 2017 roku i od tej pory sukcesywnie inspiruje kolejne kandydatki do tej roli. Aktualnie wśród adeptek znajduje się 27 kobiet, z tego połowa już w młodym wieku postanowiła związać swe zawodowe życie z koleją.
Od czego zacząć?
Aby zostać maszynistą PKP Intercity i samodzielnie prowadzić pociągi, konieczne jest uzyskanie licencji oraz świadectwa maszynisty. Licencję zdobywa się po odbyciu dwumiesięcznego szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego, przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego.
Po zdaniu egzaminu na licencję maszynisty, i pozytywnym przejściu rekrutacji, kandydat uczestniczy w szkoleniu trwającym co najmniej 14 miesięcy. W tym czasie zalicza staż stanowiskowy przy naprawie i utrzymaniu taboru oraz przy czynnościach rewidenta taboru i maszynisty (min. 280 godzin), kurs teoretyczny (min. 152 godziny) oraz odbywa praktykę prowadzenia pojazdów kolejowych pod nadzorem (min. 960 godzin).
To szkolenie kończy egzamin państwowy przeprowadzanym przez Urząd Transportu Kolejowego w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Po pozytywnym zdaniu wszystkich części egzaminu na świadectwo maszynisty, kandydat otrzymuje uprawnienia do samodzielnego prowadzenia pociągów.
Doskonalenie na symulatorach
Kandydaci do zawodu dodatkowo, już w takcie szkolenia po zrealizowaniu co najmniej połowy jazd pod nadzorem (tj. minimum 480 godzin), doskonalą swoje umiejętności na symulatorze pojazdu kolejowego. Dzięki temu sprawdzają i utrwalają zdobyte umiejętności w sytuacjach nadzwyczajnych i niestandardowych, do których może dojść na szlaku.
PKP Intercity dysponuje trzema nowoczesnymi symulatorami pojazdów kolejowych - dwa są w Warszawie i jeden w Gdyni. Te urządzenia na co dzień służą doskonaleniu umiejętności przyszłych i obecnych maszynistów. Kolejne cztery nowoczesne symulatory trafią w przyszłym roku do Katowic, Krakowa, Wrocławia i Poznania.
Benefity w PKP Intercity
Odpowiedzialna praca maszynistów, zasługuje na szereg dodatkowych świadczeń i benefitów. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego otrzymują premie regulaminową, premie kwartalną, ekwiwalent za deputat węglowy czy dodatki: za staż pracy, kilometrowy, za jednoosobową obsługę trakcyjną, za pracę w warunkach uciążliwych. Maszyniści korzystają również z dodatkowych urlopów – 8 dni rocznie oraz 12 dni zdrowotnych co trzy lata, w ramach których pracodawca finansuje turnusy profilaktyczne. Po wypadkach i zdarzeniach kolejowych zapewniona jest pomoc psychologiczna i dodatkowe dni wolne. Ponadto PKP Intercity dofinansowuje wypoczynek, karty sportowe, opiekę medyczną, ubezpieczenia na życie, oferuje też zniżki na przejazdy czy dofinansowanie edukacji.
Następna stacja: Kariera w PKP Intercity
Kursem przygotowawczym przed przystąpieniem do szkolenia na Licencję Maszynisty warto zainteresować się już teraz, gdyż między 19 a 21 września oraz 26-28 września, Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach we współpracy z PKP Intercity organizuje bezpłatne szkolenia dla osób od 25 do 64 roku życia.
PKP Intercity organizuje również komercyjne szkolenie na licencję maszynisty w trybie weekendowym. Pierwsze szkolenie ruszy na początku października. Kurs będzie przeprowadzony w wymiarze łącznym 310 godzin (w tym 244 godziny wykładów i 56 godzin ćwiczeń oraz 2 godziny szkolenia na symulatorze pojazdu kolejowego i 4 godziny przeznaczone na egzamin wewnętrzny).
Wszystkich zainteresowanych zawodem maszynisty oraz innymi profesjami dostępnymi w PKP Intercity zapraszamy do odwiedzenia strony kariera.intercity.plotwiera się w nowym oknie oraz śledzenia naszych profili w social media, gdzie można zasięgnąć informacji o aktualnych naborach.
• Na zdjęciach maszyniści PKP Intercity: Urszula Calik i Maciej Kajzer