Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Fajnie, że jesteś, mam pytanie

Aktualizacja: 2025-01-30, 13:22 (2)
Opublikowano: 2025-01-30, 13:14

Towarzyszy kasjerom i drużynom konduktorskim od początku ich kariery. Rekrutuje, prowadzi kursy, pomaga przygotować się do egzaminów kwalifikacyjnych, weryfikacyjnych i sprawdzianów handlowych, przeprowadza je, a następnie jest dla nich wsparciem merytorycznym. W PKP Intercity pracuje 24 instruktorów handlowych, Ewelina Masyk jest jednym z nich. Rozmawia Katarzyna Matusz.

Jakie cechy powinien mieć dobry instruktor?

Przede wszystkim umiejętność rozmowy  z ludźmi, bo o ile znajomość przepisów jest bardzo istotna, o tyle kluczowe znaczenie ma przedstawienie ich w zrozumiały sposób. Musimy również znać wszystkie instrukcje, procedury i zarządzenia, a tych jest bardzo dużo.

A osoba pracująca w drużynie konduktorskiej czym musi się odznaczać?

Ważna jest  szeroka wiedza merytoryczna, a jednocześnie  wysoki poziom kompetencji miękkich. Osoba taka powinna cechować się odpowiednią postawą, mową ciała, kulturą osobistą i kulturą słowa, przestrzegać standardów dotyczących wyglądu czy sposobu wypowiadania komunikatów. Pamiętajmy, że w pracy z ludźmi ważne jest zachowanie balansu między obowiązującymi przepisami a empatią.

Jakiego typu szkolenia w tym obszarze są prowadzone w naszej firmie i czego dotyczą?

Nasza firma prowadzi  m.in. kursy przygotowawcze na stanowiska kasjer i konduktor. Trwają one ok. 3 miesięcy  i kończą się egzaminem kwalifikacyjnym. Ponadto wszyscy pracownicy drużyn konduktorskich, kas i konduktorzy Warsu dwa razy w roku przechodzą szkolenia okresowe.  Na szkoleniach omawiamy zmiany w obowiązujących przepisach,  zarządzenia, regulacje, zasady dotyczące  odprawy handlowej w komunikacji krajowej i międzynarodowej, komunikatów wygłaszanych w pociągu, standardy obsługi klienta, w tym osób z niepełnosprawnościami. Tak naprawdę poruszamy wszystkie te zagadnienia i tematy  w których pojawiają się wątpliwości czy nieprawidłowości.

Pani praca wiąże się również z wyjazdami.

Zgadza się. Są one najczęściej związane z prowadzeniem przeze mnie zajęć w innych lokalizacjach niż Katowice. Instruktorzy handlowi wykonują też jazdy kontrolno-instruktażowe i chociaż kojarzą się one z kontrolą, ich założenie jest inne. Mają one na celu zauważenie ewentualnych nieprawidłowości i udzielenie drużynom konduktorskim informacji zwrotnej, po to, aby dać im możliwość wprowadzenia zmian. Czasem wystarczy rozmowa, a czasem okazuje się pomocne wyposażenie pracownika np. w wydrukowane opracowanie.

Jazdy kontrolne dają możliwość rozmowy z pracownikiem i drużyny chętnie z tego korzystają.

Tak, dlatego  lubię, gdy przychodzę do  drużyny i słyszę: „Fajnie, że jesteś, mam pytanie”. Jako Instruktor chcę być dla ludzi, więc cieszy mnie, gdy z tego korzystają.

A co w pracy na tym stanowisku daje Pani największą radość?

Doceniam to, że jest nieprzewidywalna i dynamiczna. Kojarzy się z pracą za biurkiem, ale w rzeczywistości tak nie wygląda. Lubię również to, że mobilizuje mnie do ciągłego rozwoju. Od zawsze moja kariera była związana z ludźmi i cieszę się, że nadal tak jest.