Kolejny etap testów Pendolino
Startuje kolejny etap testów Pendolino. Pociąg wyjedzie na linie kolejowe. W środę, 30 października, pojedzie
do Konina, potem w rejon Nowego Sącza, Olsztyna i Góry Włodowskiej.
Startuje kolejny etap testów Pendolino. Pociąg wyjedzie na linie kolejowe. W środę, 30
października, pojedzie do Konina, potem w rejon Nowego Sącza, Olsztyna i Góry Włodowskiej.
Testy
Pendolino na torze doświadczalnym zakończone. Od środy, 30 października, rozpoczyna się sprawdzanie pociągu podczas jazdy na liniach
kolejowych. Pociąg przejdzie trasę Warszawa – Konin – Warszawa. Natomiast od
poniedziałku 4 listopada, będzie testowany w rejonie Grybowa i Olsztyna. W
Grybowie, niedaleko Nowego
Sącza będą sprawdzane możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach. Koło Olsztyna odbędą się testy
w jeździe po łukach. Skład będzie badany m.in. pod kątem bezpieczeństwa
przeciwpożarowego, pola widzenia szlaku oraz współpracy z systemami sterowania
ruchem.
W drugiej połowie listopada
proces homologacji zostanie przeniesiony na Centralną Magistralę Kolejową,
najszybszą trasę kolejową w Polsce, łączącą Warszawę z Krakowem i Katowicami.
Tam, na odcinku Góra Włodowska – Psary, skład będzie poddawany próbom
prędkościowym. Przez cztery kolejne weekendy, zaczynając od 16 listopada,
pociąg będzie rozpędzał się do prędkości powyżej 160 km/h aż do osiągnięcia 275 km/h. W badania zaangażowani są poza PKP IC, Alstomem i Instytutem
Kolejnictwa, przedstawiciele zarządcy infrastruktury PKP PLK oraz PKP
Energetyka. Sprawdzą jak pociąg kursujący z prędkością powyżej 200 km/h oddziałuje na infrastrukturę torową, system sterowania ruchem oraz
zasilanie trakcji elektrycznej.
Zanim Pendolino zostanie dopuszczone do eksploatacji
konieczne jest przeprowadzenie szeregu sprawdzianów. Zrealizowano już testy
statyczne w fabryce we włoskim Savigilano oraz dynamiczne na torze
doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Tam były badane hamulce,
pantograf, urządzenia bezpieczeństwa oraz oddziaływanie na urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Do
maja 2014 r. pociąg powinien uzyskać zezwolenie Urzędu Transportu Kolejowego na eksploatację, natomiast
regularne kursowanie z północy na południe
kraju rozpocznie w grudniu
2014 r.