Klimatyzacja, miła obsługa czy nowoczesne fotele - co wpływa na komfort pasażera w czasie jazdy pociągiem? O wygodnym podróżowaniu dyskutowano w trakcie debaty PKP Intercity na targach TRAKO. W czasie spotkania zaprezentowano również wyniki badania dotyczącego percepcji komfortu podróżowania koleją po Polsce. Sondaż został przeprowadzony przez instytut TNS Polska.

Dzisiaj na targach TRAKO odbyła się debata pt. "Trzy wymiary komfortu w pociągu - perspektywa pasażera, producenta, przewoźnika". Swoje spojrzenie zaprezentowały trzy strony. O kompromisie pomiędzy wygodą i funkcjonalnością w pociągu mówiła Edyta Grabowska z Biura Standardów i Jakości PKP Intercity. O tym czy ważny jest design i gadżety w środkach transportu opowiedzieli przedstawiciele producentów taboru: Christian Harbeke projektujący dla Stadler Polska oraz Mariusz Gorczyński z PESA. O podróży pociągiem z perspektywy pasażera opowiedziała Karolina Paduszyńska, blogerka
i podróżniczka.

Kompromisy są potrzebne

Pociąg to środek transportu masowego - podróżują nim zarówno studenci, biznesmeni, seniorzy, jak również opiekunowie z dziećmi czy osoby o ograniczonej mobilności. W procesie projektowania należy więc wziąć pod uwagę różne oczekiwania. Dobrym przykładem są pociągi kategorii Express InterCity Premium. Podróżując Pendolino pasażerowie mogą skorzystać z przewijaków dla niemowląt, stojaków na rowery czy przedziału barowego. Nowoczesne składy zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych: wśród udogodnień znalazły się m.in. podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu, a także większa toaleta. Dla osób niewidomych i niedowidzących numery miejsc oznaczono alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach podawane są przez system nagłośnieniowy.

Przy projektowaniu pociągów przewoźnik kieruje się pięcioma kluczowymi zasadami. Priorytetem jest zawsze bezpieczeństwo. Pozostałe to: ergonomia, funkcjonalność, komfort i łatwość w eksploatacji. Ostateczny wygląd, budowa i wyposażenie pojazdu jest kompromisem między tymi cechami. Wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń przewoźnika i producenta, w ramach określonych dokumentacją przetargową, pozwalają na stworzenie pojazdu, który będzie odpowiadał potrzebom pasażerów.

Projektując pojazd mamy w głowie nie tylko dzisiejsze potrzeby pasażerów. Rozważamy co może im się przydać w czasie jazdy za kilkanaście lat – powiedział Christian Harbeke projektujący dla Stadler Polska.

Pole dialogu między zamawiającym i wykonawcą wyznacza SIWZ, który stanowi zestaw wytycznych dot. wyposażenia i parametrów pociągu. Proponowane przez designera rozwiązania muszą być także zgodne z szeregiem norm krajowych i międzynarodowych, takich jak te wynikające z TSI – tłumaczyła Edyta Grabowska z Biura Standardów i Jakości PKP Intercity. Warto zdawać sobie sprawę, że to, z czego finalnie korzysta klient jest efektem wielu miesięcy pracy ekspertów z różnych dziedzin - dodała.

Design a komfort

Nowoczesne pociągi muszą być także łatwe w utrzymaniu np. aby zapewnić czystość śmietniczki powinny być możliwe największe. Najłatwiej byłoby umieścić je pod oknem, jednak wtedy ograniczałyby swobodę ruchu niektórych pasażerów. Kompromisem są zatem bardziej pojemne śmietniczki umieszczone w przedsionkach. W wagonach bezprzedziałowych kwestię tę rozwiązano poprzez wykorzystanie małych pojemników pod fotelami poprzedzającymi. Dzięki temu pasażer ma do nich swobodny dostęp, a ekipa sprzątająca z łatwością dba o odpowiedni standard czystości w pociągu.

Im prostsze wnętrze i mniej skomplikowany montaż, tym lepiej dla użytkowników - pociąg jest łatwiejszy w obsłudze i bardziej niezawodny - podsumowała Edyta Grabowska z PKP Intercity. Zazwyczaj to właśnie proste i uniwersalne rozwiązania są najlepsze: moda mija szybko, a pociągi projektowane są na 30 lat –dodała.

Ludzie chcą mieć ładne mieszkania i samochody. Tak samo chcą ładnych pociągów, w których będzie podróżowało się komfortowo. Oczekują czegoś nowego i świeżego i o tych potrzebach pamiętamy tworząc nasze pociągi - powiedział Mariusz Gorczyński z PESA.

Blogerka Karolina Paduszyńska podkreśliła, że pasażer oceniając podróż pociągiem bierze pod uwagę trzy aspekty: czas przejazdu, cenę biletu oraz komfort, a w tym także wygląd składu. Jeżeli pociąg nam się podoba, jesteśmy w stanie pozytywnie spojrzeć na czas podróży i jej koszt. Jedziemy kilka godzin, ale w komfortowych warunkach, a cena biletu jest adekwatna do standardu. Mówiąc o designie pociągu musimy pamiętać również o jego funkcjonalności. Nawet najbardziej futurystyczny projekt fotela nie zrobi na pasażerach wrażenia, jeśli po 10 minutach jazdy okaże się, że jest niewygodny - dodała.

Podróżowanie koleją znowu w modzie

Starania producentów i przewoźników, aby koleją podróżowało więcej osób przynoszą zamierzone efekty. Od początku 2015 r. PKP Intercity notuje pierwszy od 4 lat wzrost liczby pasażerów. Pierwsze osiem miesięcy roku to blisko 20 mln przewiezionych klientów.

Jedno jest pewne: polskie koleje przeszły ogromną transformację - z topornych składów do nowoczesnego, szybkiego taboru. Podróżowanie koleją stało się znowu modne - podsumowała blogerka.

Ostatnie trzy lata to okres wielu ważnych zmian w PKP Intercity. Wzrost zadowolenia pasażerów jest możliwy dzięki synergii kilku kluczowych elementów: dobrej oferty (dobrze pomyślany rozkład jazdy, atrakcyjne czasy i skomunikowania, nowa strategia cenowa), komfortowemu taborowi (5,5 mld zł na inwestycje do końca 2015 roku), profesjonalnej obsłudze (personel w pociągach, kasach) oraz dostępności nowoczesnych usług. 

 Komfortowe podróżowanie koleją

0