Kontrakt na zakup 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity podpisany
Aktualizacja: 2013-11-19, 14:41 (1)
Opublikowano: 2013-11-18, 16:54
18 listopada br., w zakładach NEWAGu w Nowym Sączu, został podpisany kontrakt na zakup i utrzymanie 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity. Umowa, zawarta pomiędzy przewoźnikiem a konsorcjum NEWAG oraz Stadler Polska, opiewa na kwotę ponad 1,6 mld złotych. Pasażerowie PKP Intercity skorzystają z komfortowych pociągów w październiku 2015 roku. 70% środków na inwestycję przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej.
18 listopada br., w
zakładach NEWAGu w Nowym Sączu, został podpisany kontrakt na zakup i utrzymanie 20 nowoczesnych pociągów dla PKP Intercity. Umowa, zawarta
pomiędzy przewoźnikiem a konsorcjum NEWAG oraz Stadler Polska, opiewa na kwotę ponad
1,6 mld złotych. Pasażerowie PKP Intercity skorzystają z komfortowych pociągów
w październiku 2015 roku. 70% środków na inwestycję przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej.
Umowa
pomiędzy PKP Intercity a konsorcjum NEWAG i Stadler Polska obejmuje zarówno
dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), jak i serwis pociągów przez 15 lat. Za same pociągi przewoźnik
zapłaci 1 mld 156 mln zł, natomiast koszty utrzymania przez piętnaście
lat to 465 mln zł. Łączna wartość kontraktu wynosi ponad 1,6 mld zł. 70% środków na zakup pociągów pozyskanych zostanie z
Funduszy Europejskich. Nowe składy pojadą w
barwach PKP Intercity pod koniec 2015 roku.
Wzrost komfortu podróżowania to jeden z warunków powrotu
Polaków do kolei. Jest on możliwy dzięki
programowi inwestycyjnemu PKP Intercity na ponad 5,5 mld zł. Warto pamiętać, że tak szeroki zakres inwestycji to efekt wykorzystania
przez narodowego przewoźnika środków unijnych. Istotny jest także fakt, że kontrakt na 20 nowoczesnych pociągów będzie
realizowany przez polskich producentów – mówi Maria Wasiak, członek
zarządu PKP S.A.
Składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na
liniach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce),
Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź,
Kutno i Poznań).
Zakup 20 pociągów to kolejna realna zmiana w
jakości podróżowania z PKP Intercity. W ostatnim czasie na tory wyjechało 68
zmodernizowanych wagonów. A już za 2 lata 70% naszych pociągów będzie nowoczesnych
i komfortowych – mówi Janusz Malinowski, Prezes zarządu PKP
Intercity S.A.
Pociągi,
które wyjadą na tory w barwach PKP Intercity, to ośmioczłonowe elektryczne
zespoły trakcyjne FLIRT3 o wysokim standardzie wykończenia wnętrz. Nowe
składy mają 360 miejsc siedzących w układzie otwartym, co oznacza, że nie będzie w nich typowych przedziałów. Każdy
ze składów zostanie wyposażony w klimatyzację, przedział barowy, wydzielone
miejsce na bagaże, indywidualne gniazdka elektryczne.
Dla
każdego z pasażerów przewidziano szereg udogodnień. Duży nacisk przy zamawianiu
pociągów PKP Intercity położyło na wygodę podróżowania osób niepełnosprawnych. Oprócz specjalnie
przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich,
do dyspozycji będą urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu,
wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem a peronem czy specjalnie przystosowana toaleta. Dla osób podróżujących z małymi
dziećmi będzie dostępny przewijak. Nowymi pociągami będzie można przewozić rowery.
Do
dyspozycji podróżnych będzie również system informacji na zewnątrz i wewnątrz
składu, w postaci monitorów LED oraz przyciski przywoływania obsługi. Ponadto EZT-y
zostaną przystosowane do zamontowania systemu wzmacniania sygnału telefonów
komórkowych.
Pociągi będą mogły rozwijać prędkości 160 km/h. Będą
to jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski
System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2.
EZT-y
PKP Intercity powstaną na bazie pojazdów z rodziny FLIRT. 930 pociągów tego
typu jest obecnie eksploatowanych w 14 krajach. W ramach konsorcjum, które ma
dostarczyć pojazdy, nastąpi podział zadań. Pudła i wózki kołowe dostarczy
Stadler, następnie NEWAG zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Stadler, w zakładzie w Siedlcach, będzie montował skrajne
człony pociągów, a całe pojazdy zostaną
zespolone w fabryce NEWAGu w Nowym Sączu. Konsorcjum zapewni również
odpowiednie zaplecze techniczne, które zlokalizowane będzie w Warszawie,
Krakowie lub Łodzi.
Naszym priorytetem
jest zapewnienie komfortowych warunków podróżowania, z zachowaniem najwyższych
standardów bezpieczeństwa. Jesteśmy dumni z faktu, że tworzymy konsorcjum z jednym
z liderów taboru kolejowego w Europie – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes
NEWAG S.A.
Dwóch mocnych
polskich producentów, Stadler Polska i NEWAG S.A., połączyło siły, aby
skorzystać ze swoich doświadczeń i w ten sposób zaoferować pasażerom nową jakość
podróżowania na długich dystansach w Polsce. Zaproponowaliśmy komfortowy,
niezawodny i sprawdzony pojazd w racjonalnej cenie, którego wieloletnia
eksploatacja przyniesie PKP Intercity wymierne oszczędności wynikające z niższych kosztów dostępu do infrastruktury i mniejszego zużycia energii
elektrycznej
– powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czym jest EZT?
Elektryczny zespół trakcyjny (EZT)
– pociąg o własnym napędzie elektrycznym, składający się z dwóch
członów sterowniczych na obu końcach oraz ewentualnych członów pośrednich.
Poszczególne człony nie mogą być rozłączane. Jednak zwykle możliwe jest
łączenie całych pojazdów tego samego typu.
Czym jest
FLIRT?
Pociągi
z rodziny FLIRT firmy Stadler to sprawdzone, niezawodne, dobrze wyciszone
pojazdy pozwalające na komfortowe podróżowanie. Wyróżnia je lekka, nowoczesna
konstrukcja ze stopów aluminium – ich niska masa przynosi wymierne oszczędności
w kosztach dostępu do infrastruktury. Dużą zaletą tych przyjaznych środowisku
składów jest również energooszczędność, która przekłada się na niskie koszty
eksploatacji. Dodatkowo spełniają one wysokie standardy w zakresie
bezpieczeństwa podróżowania oraz są dostosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych.