Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Lublin lepiej skomunikowany. PKP Intercity prezentuje rozkład jazdy na sezon 2020/2021 dla województwa lubelskiego

Opublikowano: 2020-11-26, 17:24

Więcej pociągów z Lublina do Warszawy, Kielc i Radomia, krótsze podróże do Wrocławia, Chełm z nowym połączeniem do Poznania - to najważniejsze nowości dla województwa lubelskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 13 grudnia 2020 roku.

W nowym rozkładzie mieszkańcy Lublina będą mieli do dyspozycji już 19 pociągów PKP Intercity, czyli o 4 więcej niż w obecnym rozkładzie. Znacząco podniesie się standard podróżowania, ponieważ większość połączeń z i do Lublina (11 z 19) będzie w kategorii InterCity (IC). Więcej par pociągów będzie kursować do Warszawy (12 zamiast 9 jak dotychczas), zwiększy się także liczba połączeń z Lublina do Kielc i Radomia (z 4 do 5). Na tory na Lubelszczyźnie wyjedzie więcej elektrycznych zespołów trakcyjnych PesaDART, już 3 połączenia będą obsługiwane tymi pojazdami.

Lepsze skomunikowanie Lublina

Dzięki pociągowi TLK Górski wraca bezpośrednie połączenie Lublina ze Szczecinem trasą przez Warszawę i Poznań.

W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także jeszcze jedno nowe połączenie Lubelszczyzny z województwem zachodniopomorskim, którego start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią. Decyzja o dacie jego uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz. Pociąg TLK Wyczółkowski z Lublina do Świnoujścia zapewni także możliwość dojazdu do Kielc, Wrocławia, Zielonej Góry i Częstochowy.

Przez tę ostatnią zacznie także jeździć IC Morcinek relacji Lublin – Wrocław, więc stolica Lubelszczyzny zyska dwa bezpośrednie połączenia z Częstochową. Skierowanie pociągów TLK Wyczółkowski i IC Morcinek najkrótszą trasą przez Kielce i Częstochowę sprawi, że czas przejazdu między Lublinem a Wrocławiem skróci się o około 75 minut. Najszybszy skład pokona tę trasę w mniej niż 6 godzin. Skład IC Morcinek poprowadzi dodatkowo grupę wagonów z i do Bielska-Białej, dzięki czemu zapewnione zostanie bezpośrednie połączenie Lublina z Podbeskidziem.

Chełm z połączeniem do Poznania

Uruchomiony zostanie nowy pociąg IC Lubuszanin relacji Chełm – Zielona Góra z grupą wagonów bezpośrednich do Gorzowa Wielkopolskiego. Zapewni on bezpośrednie połączenie Chełma z Poznaniem. Pociąg będzie kursować także przez Lublin i Warszawę. W nowym rozkładzie Chełm będą obsługiwać już wyłącznie pociągi kategorii IC, co jest efektem realizowanych inwestycji taborowych PKP Intercity. Pociągi między Lublinem a Warszawą pojadą krótszą trasą przez Otwock dzięki kończącej się modernizacji linii nr 7 na odcinku Pilawa – Otwock.

Na tory wraca bezpośrednie połączenie Lublina z Kołobrzegiem zapewni je TLK Zamoyski z Hrubieszowa, który będzie kursował w wydłużonej relacji do Kołobrzegu.

Zmieni się trasa łączącego Lublin z Wrocławiem składu IC Hetman, który zacznie jeździć przez Katowice, co zapewni codzienne połączenie Zamościa, Biłgoraja i Hrubieszowa z Górnym Śląskiem. Dzięki wykorzystaniu pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30 skróci się także czas przejazdu z tych miast do Wrocławia. Po zakończeniu remontu na linii nr 30 o około 20 minut krótsze staną się również podróże między Lublinem a Siedlcami. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w ciągu godziny i 35 minut.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Kontynuowana będzie modernizacja linii nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew, co wymusza zastąpienie pociągów zastępczą komunikacją autobusową. Kolejne zmiany czekają na pasażerów od 13 marca 2021 roku, kiedy to rozpocznie się modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stacje Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście lub w skróconej relacji do i z Warszawy Wschodniej.

Wpływ epidemii na siatkę połączeń

Trwająca epidemia i związane z tym ograniczenia wprowadzane w sferze publicznej przyczyniają się do mniejszego zapotrzebowania na podróże koleją. W związku z tym PKP Intercity na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz frekwencji w swoich pociągach może wprowadzać zmiany w siatce połączeń, dostosowując ofertę do aktualnego zainteresowania.

Kompleksowa informacja dla podróżnych

Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator. Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.).

Bezpieczne podróże z PKP Intercity

Obecnie w pociągach przewoźnika może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka  na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmuje decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc.

W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.

PKP Intercity funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążąc do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom. Od dnia, w którym potwierdzono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem w Polsce, do końca października pociągi PKP Intercity przewiozły ponad 16 mln osób i do tej pory nie odnotowano przypadku, w którym zakażenie byłoby następstwem podróży pociągiem.

Na pokładach pociągów obowiązuje zakrywanie ust i nosa podczas trwania całej podróży. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do października 2020 r. wykonano ponad 260 tysięcy dezynfekcji.

Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej - maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali konduktorskich, odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu.