Nasze Pendolino testowo na czeskich torach
Od dzisiaj do środy Pendolino w barwach PKP Intercity kursuje testowo poza granicami Polski. Sprawdzana jest współpraca techniczna pojazdu z infrastrukturą kolejową w Czechach. Testy są elementem weryfikacji taboru pod kątem interoperacyjności, czyli spójności pojazdów z infrastrukturą. Gwarantuje to bezpieczną i swobodną jazdę pociągów poruszających się między różnymi sieciami kolejowymi w krajach Unii Europejskiej.
Jazdy testowe w Czechach
Testy odbywają się od poniedziałku do środy (20-22 października br.). Została do nich wytypowana jednostka ED250-001. Są prowadzone we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. Jest to kolejny element weryfikacji składów Pendolino pod kątem interoperacyjności. Dłuższe ćwiczenia operacyjne na czeskiej infrastrukturze kolejowej planowane są w pierwszym kwartale 2026 roku. Warto podkreślić, że skierowanie składu do Czech nie wpływa na rozkładowy ruch pociągów EIP.
Pociągi Pendolino, które kursują w barwach PKP Intercity, posiadają homologację, która umożliwia prowadzenie połączeń międzynarodowych do Austrii, Czech i Niemiec. Jednostka ED250 uzyskała homologację na terenie Czech w listopadzie 2022 roku. Skład może tam poruszać się z prędkością do 160 km/h, korzystając z dwóch systemów zasilania – 25 kV AC 50 Hz oraz 3 kV DC.
Liberalizacja rynku to dla nas impuls do rozwoju. Na ten moment skupiamy się na ofercie krajowej i współpracy z kolejami zagranicznymi, aby zapewnić atrakcyjną ofertę do Czech, Niemiec, Austrii czy na Litwę. W rozkładzie na sezon 2025/2026 pociągi Pendolino obsłużą krajowe połączenia. Ale w odpowiednim momencie będziemy gotowi na to, aby komercyjnie wykorzystać składy ED250 poza Polską. Przygotowujemy się technicznie do tego – podsumował Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
Interoperacyjność w UE, czym jest?
Interoperacyjność sieci kolejowej zapewnia bezpieczny i nieprzerwany ruch pociągów po różnych liniach kolejowych, w tym pomiędzy poszczególnymi krajami Unii Europejskiej. Dyrektywa dot. interoperacyjności stanowi jeden z trzech aktów ustawodawczych obejmujących aspekty techniczne czwartego pakietu kolejowego. Jego celem jest ujednolicenie i uproszczenie rynku usług kolejowych na obszarze Unii Europejskiej. Został on przygotowany w celu ożywienia i zwiększenia konkurencyjności unijnego transportu kolejowego.