Nowy rozkład jazdy na sezon 2025/2026 dla województwa małopolskiego
Nowości w połączeniach krajowych i w relacjach międzynarodowych, więcej bezpośrednich pociągów z małopolski do Trójmiasta oraz do Poznania, a także wyczekiwane Pendolino do Zakopanego. PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy na sezon 2025/2026.
Od połowy grudnia mieszkańcy województwa małopolskiego będą mogli skorzystać z większej liczby połączeń. W relacji Kraków – Poznań uruchomianych będzie 17 par pociągów codziennych (dotychczas było 15 par). Z Małopolski do stolicy województwa śląskiego codziennie wyjadą 23 pary pociągów PKP Intercity to łącznie więcej o 2 pary pociągów względem poprzedniego rozkładu jazdy. Do Trójmiasta z kolei mieszkańcy Małopolski zyskają po 1 dodatkowej parze całorocznych pociągów EIC i EIP oraz 2 sezonowe połączenia EIC: Posejdon i Lajkonik. Łącznie w sezonie do Gdyni z Krakowa dojedzie 10 par codziennych połączeń ekspresowych (EIP i EIC). Podhale zyska nowe szybkie połączenia – do pociągu EIC Tatry relacji Zakopane – Warszawa dołączą całoroczne EIC Kaszub relacji Zakopane – Gdynia (z czasem 6 godzin 58 minut do Gdańska) oraz pociąg kategorii EIP relacji Zakopane – Gdynia z czasem przejazdu w relacji Zakopane – Warszawa Zachodnia 4 godziny 14 minut (w sezonie pociąg dojedzie aż do Kołobrzegu). Pociąg EIP z Zakopanego do Warszawy Zachodniej dojedzie w czasie 4 godzin i 14 minut. Od nowego rozkładu jazdy podróżni z regionu będą mieli także więcej połączeń zagranicznych. Berlin, Praga oraz Wiedeń zyskają po dodatkowej parze połączeń co umożliwi łatwiejsze podróże. Dla regionu pojawi się też całkiem nowe połączenie do Lipska.
Nowe połączenia krajowe
W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 z i do Krakowa pojawią się nowe pociągi łączące stolicę Małopolski z dużymi aglomeracjami. Z Krakowa do Trójmiasta będzie kursować codziennie 8 bezpośrednich połączeń ekspresowych (kategorii EIP/EIC), czyli o dwa więcej niż obecnie. W sezonie wakacyjnym podróżni z Krakowa dojadą bezpośrednio do Kołobrzegu pociągiem EIC Posejdon oraz do Helu pociągiem EIC Lajkonik. Wydłużona zostanie relacja pociągów IC Gwarek (obecnie w relacji Katowice – Ustka) oraz TLK Spodek (obecnie Katowice – Poznań). Od grudnia 2025 r. pociągi te rozpoczną i zakończą bieg na stacji Kraków Główny. Wartą zwrócenia uwagi zmianą jest także kursowanie nocnego pociągu IC Podhalanin rel. Zakopane – Świnoujście, który od połowy grudnia będzie kursował codziennie przez Kraków (dotychczas tylko sezonowo i bez obsługi Krakowa) .
Nowość. Pendolino do Zakopanego.
Łatwiejszą podróż do zimowej stolicy Polski zapewnią 3 pary codziennych połączeń ekspresowych, w tym pierwsze w historii połączenie EIP, obsługiwane składem ED250 Pendolino. Ekspresowe połączenia umożliwią dojazd do Zakopanego m.in. z Krakowa, Warszawy i Trójmiasta. Pociąg EIP pozwoli dotrzeć z Krakowa do Zakopanego w czasie 1 godziny 57 minut, a także zapewni mieszkańcom Podhala możliwość szybkich podróży do Warszawy i Trójmiasta. Od nowego rocznego rozkładu jazdy w relacji Kraków – Zakopane podróżnych obsłuży łącznie 9 par codziennych i 2 pary sezonowych pociągów PKP Intercity.
Z Małopolski do Austrii, Niemiec i Czech
Kraków zyska nowe połączenia międzynarodowe. Od grudnia 2025 r. nowy pociąg IC Prater połączy stolicę Małopolski z Wiedniem, zaś od czerwca 2026 r. nowy pociąg IC Olza zapewni dodatkowe połączenie do Pragi. Oba pociągi pojadą m.in. przez Oświęcim i Ostrawę. Mieszkańcy Małopolski zyskają także nowe możliwości dojazdu do Niemiec. Pociągi IC Chełmoński oraz IC Wyczółkowski prowadzić będą grupy wagonów bezpośrednich jako IC Via Regia i IC Saxonia do i ze stacji Leipzig Hbf (Lipsk), wagony przełączane będą we Wrocławiu. Możliwość nocnej podróży do Wiednia, Monachium, Pragi i Budapesztu zapewni pociąg IC Carpatia, który jednocześnie zastąpi pociąg IC Łukasiewicz na odcinku Przemyśl Gł. – Gliwice. Z kolei pociąg IC Ursa umożliwi nocny przejazd do Berlina aż z Przemyśla. Będzie to już czwarte bezpośrednie połączenie Krakowa ze stolicą Niemiec.
Czasowe zmiany w organizacji ruchu
Podczas obowiązywania rocznego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury będzie prowadził dalsze prace związane modernizacją Katowickiego Węzła Kolejowego. W związku z tym w zależności od postępu robót budowlanych w poszczególnych okresach roku niektóre pociągi kursujące pomiędzy Krakowem i Katowicami mogą pojechać zmienionymi trasami lub mieć wydłużony czas przejazdu. Ponadto do czerwca 2026 r. potrwa modernizacja linii kolejowej nr 64 na odcinku Sprowa – Kozłów oraz linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków – Sędziszów. Z tego powodu rozkład jazdy pociągów kursujących z Krakowa w kierunku Warszawy, Kielc i Łodzi uwzględnia ograniczenia przepustowości związane z prowadzonymi pracami tzn., że pociągi mogą mieć m.in. wydłużony czas przejazdu.
Od czerwca 2026 r. rozpoczną się prace torowe na linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków Bieżanów – Podłęże. W związku z tym rozkład jazdy pociągów kursujących z Krakowa w kierunku Tarnowa, Rzeszowa i Przemyśla również będzie dostosowany do prowadzonych robót.
Przez cały okres obowiązywania rozkładu jazdy 2025/26 zarządca infrastruktury będzie prowadzić modernizację linii kolejowej nr 108, która wiązać się będzie z całkowitym wstrzymaniem ruchu pociągów na odcinku Krosno – Zagórz. Na tym odcinku przejazd podróżnych odbywać się będzie zastępczą komunikację autobusową. Z kolei od września 2026 r. prace modernizacyjne obejmą także linię kolejową nr 96 na odcinku Tarnów – Stróże. W tym okresie pociągi dojadą do Jasła i Krosna trasą objazdową, natomiast za pociągi w kierunku Krynicy-Zdroju PKP Intercity uruchomi autobusy komunikacji zastępczej.