Numeracja miejsc w pociągach PKP Intercity
Dlaczego i w jaki sposób numerowane są miejsca w pociągach PKP Intercity
Na łamach dzisiejszego (17.03.2014), elektronicznego wydania „Gazety Wyborczej” dziennikarz podejmuje temat sposobu numeracji miejsc w wagonach PKP Intercity. W związku z tym przedstawiamy wyjaśnienie.
Miejsca w wagonach numerowane są zgodnie z wytycznymi krajowymi i międzynarodowymi, między innymi: karty UIC (Międzynarodowego Związku Kolei) 580 załącznik V/23, karty UIC 438-1 (Znakowanie wagonów pasażerskich.), Umowy RIC, oraz Instrukcji Mw-37b o oznakowaniu i numeracji wagonów pasażerskich. Dzięki jednolitemu systemowi numeracji możliwe jest korzystanie ze wspólnych systemów rezerwacji biletów. Każdy z przewoźników wykorzystuje różne typy wagonów i pociągów, np. u nas nadal jest więcej wagonów klasycznych, przedziałowych, a na zachodzie Europy więcej składów zespołowych, z przestrzenią bezprzedziałową. Spójny system pozwala nam sprzedawać bilety zagranicznych przewoźników.
Jako ciekawostkę możemy podać, że dziś PKP Intercity użytkuje 51 typów wagonów, które różnią się m.in. liczbą miejsc (54, 66, 88 miejsc), ich usytuowaniem (przedziałowe, bezprzedziałowe, ośmio- lub sześciomiejscowe) czy rodzajem miejsca (wagon z m. do siedzenia, sypialny, kuszetka). Należy też pamiętać, że przy wejściu do wagonu mamy wskazane, które miejsca znajdują się w tej części wagonu. Wkrótce do wagonów, jakimi dysponujemy dołączą nowe pociągi Pendolino, które oferować będą miejsca w bezprzedziałowych modułach. I nawet we włoskim Pendolino producent będzie zobowiązany do zastosowania wspomnianych na początku europejskich wymogów. Sam system numerowania miejsc zakłada, że wszystkie skrajne miejsca zawierają numery 1 i 2 lub 5 i 6. Wszystkie miejsca pomiędzy nimi stanowią kompilację pozostałych cyfr.