Oświadczenie Zarządu PKP Intercity S.A.
Aktualizacja: 2013-12-03, 17:09 (1)
Opublikowano: 2013-12-03, 17:01
Mając na względzie transparentność działalności, a także racjonalność, rzetelność i gospodarność w zakresie wydawania środków publicznych, Zarząd PKP Intercity S.A. wydał oświadczenie w sprawie zakupu pociągów Pendolino.
OŚWIADCZENIE
ZARZĄDU PKP INTERCITY S.A.
Mając na względzie transparentność
działalności, a także racjonalność, rzetelność i gospodarność w zakresie wydawania środków publicznych, Zarząd PKP Intercity
S.A. informuje, że:
1. „Projekt zakupu kolejowego taboru
pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych” realizowany jest od 14 lipca 2008 r., kiedy to ówczesny Zarząd
PKP Intercity S.A. w składzie: Czesław Warsewicz - prezes, Lucyna Krawczyk – członek zarządu, Krzysztof
Supa – członek zarządu, powołał komisję
przetargową i zatwierdził regulamin prac komisji.
Działania te zostały poprzedzone
opracowaniem kompleksowych analiz (technicznych, ekonomicznych, finansowych)
wykonanych przez ekspertów własnych, jak również niezależnych doradców (Wydział
Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach, konsorcjum Ernst&Young oraz
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa).
5
sierpnia 2008 r.
ww. Zarząd Spółki (poszerzony o członka zarządu Marka Nitkowskiego) zatwierdził
tryb udzielenia zamówienia - dialog konkurencyjny. Podstawowym uzasadnieniem
wyboru dialogu konkurencyjnego był brak możliwości dokładnego, precyzyjnego
zdefiniowania (opisania) przedmiotu zamówienia w sposób zgodny z wymogami
art.29 i 30 Pzp, ze względu na jego szczególnie złożony charakter.
W wyniku ogłoszenia wnioski o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu złożyło 6 wykonawców:
- konsorcjum ANSALDOBREDA S.p.A. i NEWAG
S.A.,
- konsorcjum Bombardier Transportation Sweden
AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding,
- konsorcjum Siemens Sp. z o.o.
i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o.,
- konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.,
- spółka Construcciones y Auxlliar de Ferrocarriles S.A.,
- spółka Patentes Talgo S.L.
Z powodów formalnych z postępowania
wykluczono: Construcciones y Auxlliar de Ferrocarriles S.A. i Patentes
Talgo S.L.
W związku z powyższym do udziału w
postępowaniu zaproszono ostatecznie cztery ww. konsorcja. Z nimi komisja przetargowa przeprowadziła
po trzy spotkania dialogowe, w oparciu o które możliwym stało się opracowanie Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
Ostatecznie ofertę na produkcję i
utrzymanie nowych pociągów dla PKP Intercity złożyło jedynie konsorcjum ALSTOM
Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.
Oferta odpowiadała przedmiotowi zamówienia
zawartego w SIWZ i spełniała warunki postępowania pod względem
formalno-prawnym, została więc przyjęta.
Umowę na „Dostawę 20 sztuk pociągów
(składów) zespolonych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania” podpisano 30 maja 2011 r.
Decyzja o zakupie pociągów została podjęta
na podstawie postępowania realizowanego przez Zarządy PKP Intercity w skład
których w latach 2008 – 2011 wchodzili: Czesław Warsewicz, Lucyna Krawczyk,
Marek Nitkowski, Krzysztof Supa, Krzysztof Celiński, Krzysztof Kołodziejski,
Grzegorz Mędza, Katarzyna Zimnicka-Jankowska, Dariusz Fidyt, Janusz Malinowski,
Philip Turner, Tadeusz Matyla.
Przetarg na dostawę 20 składów zespołowych
w trybie dialogu konkurencyjnego prowadzony był w okresie sierpień 2008 – kwiecień 2011 i podczas jego realizacji zachowane
były wszystkie ujęte prawem polskim i europejskim zasady oraz normy.
2. Postępowanie przetargowe kontrolowane
było przez Urząd Zamówień Publicznych, który w informacji z dn. 17 maja 2011 r. stwierdził
w kontroli uprzedniej brak naruszeń w
postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego.
3. Ponadto ze względu na ubieganie się o
dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej, podlega on zatwierdzeniu
przez Komisję Europejską. PKP Intercity otrzymało pozytywną opinię od JASPERS
(partnerstwo Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Kreditanstalt für
Wiederaufba).
4. Należy podkreślić, że w produkcję 20
składów zespołowych zaangażowani są polscy poddostawcy, m.in.: Bombardier z
Katowic produkuje urządzenia sygnalizacji SHP, SIECAB z Żywca okablowanie, producentem
sprzęgów jest Dellner Gdynia, a skrzynek elementów trakcyjnych - Polmor.
PKP Cargo zapewnia transport pociągów do
Polski, a Instytut Kolejnictwa próby homologacyjne.
Składy będą serwisowane w Polsce, na
warszawskim Grochowie. Tam budowana jest hala, gdzie nowe pociągi będą poddawane
niezbędnym procedurom w zakresie utrzymania i przygotowania do drogi. Finalnie
do prac tych zatrudnionych zostanie ok. 150 osób, bowiem pociągi przez ok. 17
lat serwisowane będą przez zarejestrowaną w Polsce Spółkę ALSTOM Konstal.
5. Dodatkowo
informujemy, że Najwyższa Izba Kontroli od września 2013 r. prowadzi planowe postępowanie
kontrolne, które w zakresie PKP Intercity dotyczy zwłaszcza projektu Pendolino.