Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Oświadczenie Zarządu PKP Intercity S.A.

Aktualizacja: 2013-12-03, 17:09 (1)
Opublikowano: 2013-12-03, 17:01

Mając na względzie transparentność działalności, a także racjonalność, rzetelność i gospodarność w zakresie wydawania środków publicznych, Zarząd PKP Intercity S.A. wydał oświadczenie w sprawie zakupu pociągów Pendolino.

OŚWIADCZENIE ZARZĄDU PKP INTERCITY S.A.
Mając na względzie transparentność działalności, a także racjonalność, rzetelność i gospodarność w zakresie wydawania środków publicznych, Zarząd PKP Intercity S.A. informuje, że: 
1. „Projekt zakupu kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych” realizowany jest od 14 lipca 2008 r., kiedy to ówczesny Zarząd PKP Intercity S.A. w składzie: Czesław Warsewicz - prezes, Lucyna Krawczyk – członek zarządu, Krzysztof Supa –  członek zarządu, powołał komisję przetargową i zatwierdził regulamin prac komisji.
Działania te zostały poprzedzone opracowaniem kompleksowych analiz (technicznych, ekonomicznych, finansowych) wykonanych przez ekspertów własnych, jak również niezależnych doradców (Wydział Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach, konsorcjum Ernst&Young oraz Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa).
 5 sierpnia 2008 r. ww. Zarząd Spółki (poszerzony o członka zarządu Marka Nitkowskiego) zatwierdził tryb udzielenia zamówienia - dialog konkurencyjny. Podstawowym uzasadnieniem wyboru dialogu konkurencyjnego był brak możliwości dokładnego, precyzyjnego zdefiniowania (opisania) przedmiotu zamówienia w sposób zgodny z wymogami art.29 i 30 Pzp, ze względu na jego szczególnie złożony charakter.
 W wyniku ogłoszenia wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyło 6 wykonawców:
  • konsorcjum ANSALDOBREDA S.p.A. i NEWAG S.A.,
  • konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Holding, 
  • konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o.,
  • konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.,
  • spółka Construcciones y Auxlliar de Ferrocarriles S.A.,
  • spółka Patentes Talgo S.L. 
 Z powodów formalnych z postępowania wykluczono: Construcciones y Auxlliar de Ferrocarriles S.A. i Patentes Talgo S.L.
W związku z powyższym do udziału w postępowaniu zaproszono ostatecznie cztery ww. konsorcja.  Z nimi komisja przetargowa przeprowadziła po trzy spotkania dialogowe, w oparciu o które możliwym stało się opracowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
Ostatecznie ofertę na produkcję i utrzymanie nowych pociągów dla PKP Intercity złożyło jedynie konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.
Oferta odpowiadała przedmiotowi zamówienia zawartego w SIWZ i spełniała warunki postępowania pod względem formalno-prawnym, została więc przyjęta.
Umowę na „Dostawę 20 sztuk pociągów (składów) zespolonych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania” podpisano 30 maja 2011 r.
Decyzja o zakupie pociągów została podjęta na podstawie postępowania realizowanego przez Zarządy PKP Intercity w skład których w latach 2008 – 2011 wchodzili: Czesław Warsewicz, Lucyna Krawczyk, Marek Nitkowski, Krzysztof Supa, Krzysztof Celiński, Krzysztof Kołodziejski, Grzegorz Mędza, Katarzyna Zimnicka-Jankowska, Dariusz Fidyt, Janusz Malinowski, Philip Turner, Tadeusz Matyla.
Przetarg na dostawę 20 składów zespołowych w trybie dialogu konkurencyjnego prowadzony był w okresie sierpień 2008 – kwiecień 2011 i podczas jego realizacji zachowane były wszystkie ujęte prawem polskim i europejskim zasady oraz normy.
 
2. Postępowanie przetargowe kontrolowane było przez Urząd Zamówień Publicznych, który w informacji z dn. 17 maja 2011 r. stwierdził w kontroli uprzedniej  brak naruszeń w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego.
 
3. Ponadto ze względu na ubieganie się o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej, podlega on zatwierdzeniu przez Komisję Europejską. PKP Intercity otrzymało pozytywną opinię od JASPERS (partnerstwo Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Kreditanstalt für Wiederaufba). 
 
4. Należy podkreślić, że w produkcję 20 składów zespołowych zaangażowani są polscy poddostawcy, m.in.: Bombardier z Katowic produkuje urządzenia sygnalizacji SHP, SIECAB z Żywca okablowanie, producentem sprzęgów jest Dellner Gdynia, a skrzynek elementów trakcyjnych - Polmor.
PKP Cargo zapewnia transport pociągów do Polski, a Instytut Kolejnictwa próby homologacyjne.
Składy będą serwisowane w Polsce, na warszawskim Grochowie. Tam budowana jest hala, gdzie nowe pociągi będą poddawane niezbędnym procedurom w zakresie utrzymania i przygotowania do drogi. Finalnie do prac tych zatrudnionych zostanie ok. 150 osób, bowiem pociągi przez ok. 17 lat serwisowane będą przez zarejestrowaną w Polsce Spółkę ALSTOM Konstal.
 
5. Dodatkowo informujemy, że Najwyższa Izba Kontroli od września 2013 r. prowadzi planowe postępowanie kontrolne, które w zakresie PKP Intercity dotyczy zwłaszcza projektu Pendolino.