PKP Intercity sprawdza możliwość wprowadzenia rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii na bocznicy Warszawa-Grochów. Przewoźnik we współpracy z TAURON opracowuje program modernizacyjny, który pomoże obniżyć koszt wykorzystywanej energii elektrycznej, a przy tym także dodatkowo ograniczy negatywny wpływ na środowisko.

Obraz przedstawia jadący pociąg

Panele fotowoltaiczne, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie LED, magazyny energii czy inteligentne systemy optymalizacji zużycia i wytwarzania energii elektrycznej. To tylko część rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie rozważa PKP Intercity. Przewoźnik we współpracy z TAURON Ekonergia pracuje nad studium wykorzystania odnawialnych źródeł energii na warszawskiej bocznicy.

Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu publicznego. To możliwe dzięki wykorzystaniu przyjaznych środowisku rozwiązań tak na etapie produkcji taboru, jak i jego eksploatacji oraz bieżącej konserwacji. Kolej postrzegamy jako transport przyszłości, a to wymaga inwestycji takich jak przewidziane w opracowywanym studium - pozwalającym na nieustanne zmniejszanie śladu węglowego - mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Zielony Zwrot TAURONA to nie tylko inwestycje w odnawialne źródła energii, ale również usługi, które pozwalają na lepsze zarządzanie energią. Od kilkunastu miesięcy realizujemy projekty badawcze obejmujące rozwiązania dla rodzącego się rynku energetyki rozproszonej - tłumaczy Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia. - Rozwiązania te obejmują technologie począwszy od dystrybucji energii, poprzez zarządzanie rozproszonymi źródłami odnawialnymi, po nowe modele biznesowe, jak chociażby rozliczenia P2P (peer to peer). Dzięki temu już dziś jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniu rynku w tym zakresie, co udowadnia nawiązana właśnie współpraca z PKP Intercity - dodaje prezes TAURONA.

Inwestycyjne wyzwanie

Plan dotyczący zwiększenia wykorzystania zielonej energii przez przewoźnika to przede wszystkim chęć bycia jeszcze bardziej „eko”, lecz także wynik ekonomicznego rachunku. Z kolei korzysta coraz więcej pasażerów, przybywa uruchamianych pociągów, a to przekłada się na rosnące zużycie energii elektrycznej. Wykorzystanie OZE na bocznicach ma więc przysłużyć się środowisku, ale i zagwarantować oszczędności.

Plan w rękach specjalistów

W jak najlepszym przygotowaniu się do tego wyzwania i prawidłowej ocenie potencjału zmian, jakie mogą zajść na bocznicy Warszawa-Grochów, pomagają specjaliści TAURON. Działania rozpoczęto od kompleksowej analizy sytuacji związanej z zapotrzebowaniem i zużyciem energii elektrycznej poszczególnych obiektów na terenie kompleksu kolejowego. Następnie zaproponowane zostaną rozwiązania, które umożliwią zoptymalizowanie całego procesu wytwarzania, poboru i zużycia energii. TAURON opracował rozwiązanie w postaci platformy zarządzającej rozproszonymi źródłami energii odnawialnej oraz zdolnościami regulacyjnymi. Jest to narzędzie dedykowane właśnie nie tyko wsparciu tej klasy analiz, ale i świadczenia w przyszłości usług zarządzania i optymalizacji produkcją oraz poborem energii dla tej klasy obiektów.

PKP Intercity coraz bardziej „eko”

Opracowywane dla PKP Intercity studium wpisuje się w podjęte już wcześniej przez kolejowego przewoźnika ekologiczne projekty. W ramach realizowanego programu inwestycyjnego, do 2023 r. spółka planuje modernizację i przebudowę bocznic kolejowych - na ponad 100 inwestycji przewidziano ponad 739,5 mln zł. Ich celem jest m.in. mniejsza emisja spalin, hałasu czy substancji szkodliwych. Przykład już zakończonej inwestycji stanowi zmodernizowana bocznica kolejowa w Kołobrzegu. Warta ponad 10 mln zł inwestycja pozwoliła m.in. na przebudowę sieci trakcyjnej, oświetlenia i instalacji energetycznych. Z kolei na bocznicy Warszawa-Grochów powstanie całoroczna myjnia automatyczna. Warta 7,4 mln zł i zaprojektowana z myślą o oszczędnym zużyciu wody i wykorzystaniu obiegu zamkniętego inwestycja pozwoli na krótsze i efektywniejsze mycie taboru. Ekologiczne rozwiązania można odnaleźć również w pociągach i wagonach PKP Intercity. Zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 wyposażono w silniki spełniające nowe normy emisji spalin, elektryczne zespoły trakcyjne Pendolino, PesaDART i FLIRT3 zbudowano z ekologicznych, podlegających recyclingowi materiałów, a wyposażone w system odzyskiwania energii pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania.

0