Od niedzieli 3 maja 2020 roku na tory zaczyna wracać część pociągów PKP Intercity, zawieszonych do tej pory z powodu epidemii koronawirusa. Przewoźnik przywraca kilkanaście składów, między innymi do Warszawy, Trójmiasta, Olsztyna, Łodzi, Szczecina czy Kołobrzegu. Jednocześnie przewoźnik w trosce o bezpieczeństwo podróżnych umożliwia obecnie zakup biletów tylko na 50 proc. miejsc siedzących w pociągu w celu zachowania odpowiednich odstępów pomiędzy podróżnymi.

Obraz przedstawia jadący pociąg

Kursująca obecnie liczba pociągów PKP Intercity jest dostosowana do aktualnego zapotrzebowania na podróżowanie. Zmieniło się ono znacząco w wyniku wystąpienia stanu epidemii i związanych z tym kolejnych ograniczeń w sferze  przemieszczania się w przestrzeni publicznej. W odniesieniu do średniej liczby pociągów uruchamianych każdego dnia w  obowiązującym rozkładzie jazdy, obecnie odwołanych jest około 60 proc. pociągów, a 8 proc. kursuje w relacjach skróconych. Ten stan rzeczy zacznie się zmieniać już od najbliższej niedzieli, gdy m.in. do kursowania powróci część z dotychczas zawieszonych połączeń.

PKP Intercity analizując m.in. prognozowaną frekwencję na konkretnych trasach, podjęło decyzję o przywróceniu części zawieszonych bądź skróconych wcześniej połączeń.

Kolejne decyzje o przywracaniu zawieszonych lub skróconych połączeń będą zależne przede wszystkim od aktualnie panujących warunków, możliwości swobodnego przemieszczania się oraz zainteresowania usługami PKP Intercity. Absolutnym priorytetem dla spółki pozostaje troska o pełne bezpieczeństwo i komfort podróży.

Pociągi przywrócone w całej relacji:

  • IC Kormoran relacji Warszawa Zach.(odj. 17:36) – Olsztyn Gł. (przyj. 20:57) od 3 maja br.;
  • IC Kormoran relacji Olsztyn Gł. (odj. 7:10) - Warszawa Zach.(przyj. 10:29) od 4 maja br.;
  • TLK Korczak relacji Łódź Fabryczna (odj. 4:43) – Warszawa Wsch. (przyj. 6:31) od 4 maja br. – pociąg będzie teraz kursować codziennie i będzie zestawiony
    z elektrycznego zespołu trakcyjnego;
  • IC Prząśniczka relacji Warszawa Wsch. (odj. 11:04) – Łódź Fabryczna (przyj. 12:36) od 4 maja br.,
  • IC Rubinstein relacji Warszawa Wsch. (odj. 18:54) – Łódź Fabryczna (przyj. 21:02) od 3 maja br.,
  • IC Rubinstein relacji Łódź Fabryczna (odj. 07:11) – Warszawa Wsch. (przyj. 09:02) od 4 maja br.,
  • IC Słonimski relacji Warszawa Wsch. (odj. 17:24) – Łódź Fabryczna (przyj. 19:11) od 4 maja br.,
  • IC Słonimski relacji Łódź Fabryczna (odj. 15:24) – Warszawa Wsch. (przyj. 16:56) od 4 maja br.,
  • TLK Słowiniec relacji Warszawa Zach. (odj. 8:27) – Gdynia Gł. (przyj. 12:45) od 4 maja br.,
  • TLK Słowiniec relacji Gdynia Gł. (odj. 16:53) – Warszawa Zach. (przyj. 21:19) od 4 maja br.,
  • IC Żuławy relacji Olsztyn Gł. (odj. 8:27) – Szczecin Gł. (przyj. 12:45) od 4 maja br.,
  • IC Żuławy relacji Szczecin Gł. (odj. 16:53) – Olsztyn Gł. (przyj. 21:19) od 3 maja br.

Pociągi częściowo odwołane przywrócone w całej relacji:

  • IC Mamry relacji Białystok (odj. 8:56) – Wrocław Gł. (przyj. 21:03) od 3 maja br.,
  • IC Mamry relacji Wrocław Gł. (odj. 8:00) – Białystok (przyj. 19:16) od 3 maja br.

Pociągi przywrócone na odcinku trasy:

  • IC Batory relacji (Brześć Centralny) Terespol – Chałupki (Budapeszt Nyugati) od 4 maja br. w skróconej relacji na odcinku Warszawa Wsch. (odj. 8:44) – Chałupki (przyj. 13:13);
  • IC Batory relacji (Budapeszt Nyugati) Chałupki – Terespol (Brześć Centralny) od 4 maja br. w skróconej relacji  na odcinku Chałupki (odj. 14:47) – Warszawa Wsch.  (przyj. 19:21), a w dniu 3 maja br. w skróconej relacji Katowice – Warszawa Wsch.;
  • IC Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg od 9 maja br. w skróconej relacji na odcinku Warszawa Zach. (odj. 8:32) – Kołobrzeg (przyj. 16:55);
  • IC Parsęta relacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna od 10 maja br. w skróconej relacji na odcinku Kołobrzeg (odj. 12:55) – Warszawa Zach. (przyj. 21:30), a w dniu 3 maja br.
    w skróconej relacji Gdynia Gł. – Warszawa Zach.

Pociągi zapełnione najwyżej w połowie

W trosce o zapewnienie zachowania odpowiednich odległości pomiędzy pasażerami na pokładach pociągów, PKP Intercity wprowadziło nową funkcjonalność w systemie sprzedaży biletów. Przewoźnik umożliwia rezerwację tylko dla 50 proc. miejsc siedzących po to, aby podróżni mogli zajmować najwyżej co drugie miejsce.

W jednej transakcji można zarezerwować miejsca w obrębie jednego przedziału. Rozwiązanie gwarantuje, że co drugie miejsce pozostanie wolne. Maksymalna liczba miejsc możliwa do zarezerwowania w jednej transakcji i w jednym przedziale zostaje więc ograniczona do 4 miejsc w wagonach z przedziałami ośmioosobowymi i do 3 miejsc w wagonach z przedziałami sześcioosobowymi. Przydzielanie co drugiego miejsca obowiązuje także w pociągach z przestrzenią bezprzedziałową.

Jednocześnie we wszystkich pociągach będą obowiązywały jedynie bilety z gwarancją miejsca do siedzenia. W wagonach 2. klasy pociągów jeżdżących na trasie Łódź – Warszawa – Łódź bilety jednorazowe będą teraz wystawiane ze wskazaniem miejsca do siedzenia.

Przesyłki konduktorskie znów możliwe

PKP Intercity przywraca także od 6 maja 2020 roku usługę przewozu przesyłek konduktorskich w swoich pociągach.

0