Najbliższe lata to okres wzmożonych inwestycji przewoźnika w tabor, realizowanych w ramach zaktualizowanej strategii na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku. Na torach sukcesywnie będą pojawiać się kolejne nowoczesne pociągi zespolone, a także nowe i zmodernizowane składy wagonowe i lokomotywy. Wraz z inwestycjami w tabor, przewoźnik stawia na edukację młodych. Dzięki współpracy ze szkołami średnimi, szeregi PKP Intercity w następnych latach zasilą dobrze przygotowani do zawodu młodzi pracownicy.

W piątek 13 kwietnia 2018 roku w Sochaczewie został wręczony Dyrektorowi Technikum Kształcenia Zawodowego nr 1 w Sochaczewie list intencyjny podpisany przez Zarząd Spółki PKP Intercity. Dzięki w ten sposób potwierdzonej współpracy uczniowie wezmą udział w zajęciach praktycznej nauki zawodu w Zakładzie Centralnym w Warszawie. Będą one prowadzone pod okiem dedykowanych pracowników spółki w pomieszczeniach warsztatowych na Olszynce Grochowskiej. Wśród szkół z którymi spółka w ostatnim czasie zadeklarowała współpracę w zakresie kształcenia dualnego są: Technikum nr 7 w Warszawie, Zespół Szkół w Mszczonowie oraz Zespół Szkół nr 2 w Otwocku. 

Po zakończeniu programu inwestycyjnego, po 2023 roku pociągi PKP Intercity będą zestawiane w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru. Mamy nadzieję, że w najbliższych latach nasze szeregi zasilą młodzi pasjonaci kolei z Warszawy, Sochaczewa, Otwocka czy Mszczonowa. Udział w zajęciach praktycznych będzie doskonałą okazją do zweryfikowania planów pod kątem konkretnych zawodów, które mogą wykonywać w przyszłości – podkreśliła Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy.

Istotą kształcenia dualnego jest uzupełnianie wiedzy teoretycznej praktycznymi umiejętnościami w ramach procesu przyuczania się do zawodu. Młodzież uczęszczająca do klas objętych kształceniem dualnym będzie raz w tygodniu uczestniczyła w zajęciach praktycznych na terenie stacji postojowej w Warszawie. Rozpoczęcie praktycznej nauki zawodu poprzedzi kurs BHP. Uczniowie zostaną wyposażeni w odzież, obuwie ochronne i kamizelkę ostrzegawczą. W najbliższych miesiącach przewoźnik wraz z kadrą nauczycielską ze szkół z Sochaczewa, Warszawy, Mszczonowa i Otwocka, będą pracować nad programem i zakresem praktycznej nauki zawodu w ramach kształcenia dualnego, zgodnie z rozporządzeniami i ustawami Ministerstwa Edukacji Narodowej w tym zakresie.

PKP Intercity od kilku lat współpracuje ze szkołami średnimi. Spółka prowadzi wiele działań, których celem jest promocja zawodów kolejowych oraz zachęcenie młodzieży do pracy w szeregach firmy. Na podstawie umów o współpracy uczniowie z 14 szkół z całej Polski biorą udział w warsztatach i odbywają praktyki zawodowe. Dodatkowo w 2017 roku został uruchomiony program stypendialny, z którego korzystają najzdolniejsi uczniowie z 7 szkół, które biorą udział w projekcie. Tym uczniom wypłacane są stypendia wspierające ich finansowo na etapie zdobywania wykształcenia. Co więcej spółka zawarła również umowę z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych w Siedlcach. Patronatem została objęta nowo utworzona klasa o profilu technik elektroenergetyk transportu szynowego. Uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć m.in. w spotkaniach i konferencjach organizowanych przez przewoźnika, a przedstawiciele firmy będą uczestniczyli we wszystkich ważnych wydarzeniach szkoły oraz wspomagali szkołę w promowaniu kształcenia na kierunku objętym patronatem.

Spółka PKP Intercity zrzeszona jest w Związku Pracodawców Kolejowych. Organizacja inicjuje i wspiera działania o charakterze kulturalnym i społecznym, podejmuje również działania charytatywne w obszarze związanym z działalnością swoich członków. Szczególną uwagę zwraca na pielęgnowanie bogatych tradycji kolejowych w Polsce. Na początku kwietnia 2018 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Związek Pracodawców Kolejowych podpisali porozumienie w sprawie współpracy na rzecz szkolnictwa branżowego i technicznego w zawodach związanych z kolejnictwem. Partnerzy będą wspólnie dążyć do podnoszenia jakości i efektywności kształcenia branżowego oraz technicznego, a także dostosowywać je do aktualnych potrzeb rynku pracy i wyzwań, jakie stawia.

0