Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

PKP Intercity szkoli swoje przyszłe kadry

Aktualizacja: 2024-10-08, 10:29 (3)
Opublikowano: 2024-10-08, 09:38

Kształcenie dualne, zgodnie z obowiązującą definicją, polega na ścisłej współpracy dwóch podmiotów – szkoły i pracodawcy. Zadania edukacyjne są podzielone. Szkoła przekazuje wiedzę teoretyczną, a u pracodawcy realizowana jest część praktyczna. Ma ona taką samą formę jak lekcje w szkole, zajęcia odbywają się według ustalonego planu i na podstawie obowiązującego programu nauczania dla danego kierunku kształcenia.

Od podstaw
Na przełomie lat 2016 i 2017 za sprawą Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi, które zainicjowało działania zgodne z polityką personalną PKP Intercity, nasza spółka we współpracy ze szkołami, w których wtedy istniały klasy o profilu kolejowym, zaczęła sprawdzać możliwości zapobiegania tzw. luce pokoleniowej. Nawiązaliśmy wówczas współpracę m.in. z PKP Cargo i Zespołem Szkół Ponadpodstawowych nr 6 z Siedlec. Jej pokłosiem było utworzenie nowego kierunku nauczania: mechanik pojazdów kolejowych. Podstawa programowa została napisana przez pracowników obu instytucji, a później stała się bazą kształcenia w zawodzie technika pojazdów kolejowych. Powstał również program stypendialny dla uczniów. Dzięki temu każdego roku przyjmujemy kilkunastu absolwentów, którzy wzmacniają szeregi pracowników technicznych, zajmujących się diagnostyką, naprawą i obsługą pojazdów kolejowych. Należy dodać, że Zakład Centralny PKP IC jest też ośrodkiem egzaminacyjnym, w którym uczniowie obu kierunków zdają egzaminy zawodowe w ramach kwalifikacji TKO.09.
Razem możemy więcej…
i lepiej Zakład Centralny współpracuje z 11 szkołami. Poza kształceniem dualnym realizujemy nauczanie praktyczne w formie praktyk zawodowych. Z kształcenia dualnego korzystają uczniowie czterech klas Technikum nr 7 w Warszawie (93 uczniów) i Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 6 w Siedlcach („branżówki” i technikum; 71 uczniów), a także jednej klasy z Salezjańskich Szkół Rzemiosł w Łodzi (15 uczniów).
Łącznie jest to 174 uczniów uczestniczących w zajęciach organizowanych na warszawskim Grochowie od poniedziałku do soboty włącznie. We współpracy z pierwszą ze szkół (dawną „Kolejówką”) realizujemy przedmioty zawodowe, które przygotowują uczniów kształcących się w zawodzie technika transportu kolejowego i technika elektroenergetyka transportu szynowego do egzaminu na licencję maszynisty – mogą go złożyć eksternistycznie w UTK, po ukończeniu szkoły. Z łódzką szkołą współpracujemy w ramach zajęć na kierunku branżowym mechatronik. Na praktyki zawodowe w roku szkolnym 2023/2024 natomiast przyjmiemy w Zakładzie Centralnym ok. 150 uczniów w 13 cyklach.


Uczeń, absolwent…
Kształcenie dualne jest realizowane przy udziale osób zatrudnionych w Zakładzie Centralnym, zarówno z Działu Rozwoju Szkolnictwa, jak i instruktorów czy pracowników różnych sekcji naszego Zakładu. W trakcie praktyk zawodowych uczniowie są delegowani do właściwych miejsc i przydzielani do odpowiednich pracowników, dzięki czemu mogą uczestniczyć w czynnościach służbowych i czerpać z bogatego doświadczenia opiekunów. Obie formy nauczania mają jeszcze jeden pozytywny aspekt. Uczniowie już na tym etapie poznają miejsce, w którym potencjalnie podejmą pracę – sprawia to, że ich decyzja jest bardziej świadoma, z kolei pracodawca poznaje przyszłych pracowników i ich możliwości.
…wreszcie pracownik
Każdego roku przyjmujemy uczniów uczestniczących w obydwu formach nauczania zawodowego. Po zakończeniu roku szkolnego 2022/2023 przyjęliśmy do pracy 38 stypendystów i ok. 20 absolwentów szkół niezwiązanych z nami żadną umową. Te osoby zasiliły szeregi pracowników technicznych, maszynistów i podjęły pracę na stanowiskach „front line”. Co ważne, uczniowie ZSP nr 6 z Siedlec mogą ukończyć kurs SEP, który w całości finansuje pracodawca. Daje to możliwość szerszego skorzystania ze zdobytych umiejętności w późniejszej pracy.


Promocja spółki w szkołach
Staramy się czynnie uczestniczyć w życiu szkół. Nasi pracownicy odwiedzają je w ramach np. dni otwartych czy innych ważnych uroczystości. Przy tej okazji promujemy PKP Intercity, prezentując ofertę zatrudnienia i pokazując perspektywy w sferze edukacji. W miarę możliwości przekazujemy też pomoce naukowe, w tym wypadku elementy wyposażenia pojazdów kolejowych. Okazjonalnie są organizowane także warsztaty i spotkania tematyczne dla uczniów, którzy nie mają innej możliwości zapoznania się z koleją.
Zadanie do wykonania
Wyzwaniem jest dla nas zmiana sposobu myślenia pracowników. Do tej pory wiele osób nie angażowało się w działania związane z przygotowaniem młodzieży do wykonywania zawodu, czasem wręcz krytykowało takie działania, uważając, że młodzi ludzie zabiorą im pracę. Po kilku latach od wprowadzenia tej formy nauczania możemy stwierdzić, że obawy były bezpodstawne. Osobami, które prowadzą zajęcia z uczniami na pełny etat, są pracownicy Działu Rozwoju Szkolnictwa – Piotr Czerski i Sebastian Niedziółka. Planowanie zajęć dla innych pracowników wiąże się z koniecznością pogodzenia ich codziennych obowiązków służbowych z pracą instruktora praktycznej nauki zawodu. Sprawami administracyjnymi związanymi z kształceniem zawodowym i obsługą programów stypendialnych zajmuje się Marta Alińska.
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w tę formę kształcenia. Bez Waszego zaangażowania, pasji i poświęcenia nie byłoby możliwe osiągnięcie tego, co mamy. Cieszę się ogromnie, że mogę pracować w tak zacnym towarzystwie.


Piotr Paluchowski, naczelnik Działu Rozwoju Szkolnictwa, Zakład Centralny
Fot. Marta Alińska