Już ponad 1,5 tysiąca pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity ukończyło szkolenie z obsługi osób z niepełnosprawnościami. Poza udogodnieniami w nowych i modernizowanych pociągach, jest to kluczowe działanie na rzecz poprawy komfortu podróży tej grupy pasażerów. Zajęcia prowadzone są przez Fundację Integracja.

85% pracowników już przeszkolonych!

Program szkoleń został przygotowany specjalnie z myślą o pracownikach kolei. Drużyny konduktorskie uczestniczą w warsztatach, które obejmują prezentacje filmów, dyskusje oraz symulacje. Wiedza teoretyczna dotyczy między innymi rodzajów niepełnosprawności, a także stereotypów z nimi związanych oraz trudności napotykanych w trakcie podróży. To także nauka komunikowania się z osobami o szczególnych potrzebach i savoir-vivre. W części praktycznej jednym z elementów jest np. zadanie z wykorzystaniem gogli symulujących wadę wzroku spowodowane przez zaćmę, jaskrę czy retinopatię cukrzycową. Instruktorzy fundacji kładą również nacisk na aspekty techniczne związane z pomocą osobom z niepełnosprawnością.

Spotkanie pozwoliło mi utrwalić wiedzę i praktyczne umiejętności. Było również okazją do wyjaśnienia wątpliwości. Wiem już, że bez wahania mogę zwrócić się do osoby niewidomej „do zobaczenia” czy „do widzenia”. Kluczem właściwej komunikacji powinna być zawsze naturalność i życzliwość - podkreśla Aleksander Borowiak, kierownik pociągu z Zakładu Zachodniego, uczestnik szkolenia.

Drużyny konduktorskie PKP Intercity rozpoczęły szkolenia w październiku. Jest to kontynuacja zeszłorocznego cyklu. Warsztaty prowadzone są przez trenerów Fundacji Integracja w czterech miastach: Gdyni, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Pracownicy będą aktualizować swoją wiedzę w tym obszarze co 4 lata.

Coraz więcej osób z niepełnosprawnością wybiera pociąg

Osoby z niepełnosprawnościami coraz częściej korzystają z usług PKP Intercity. Od stycznia do października 2018 roku pociąg wybrało prawie 55 tys. takich pasażerów. To niemal 60% więcej niż w tym samym okresie 2017 roku.

Staramy się, aby nasze usługi coraz lepiej odpowiadały na oczekiwania pasażerów z niepełnosprawnościami. Poza udogodnieniami dostępnymi w nowych i modernizowanych pociągach, stawiamy na profesjonalny personel, który nie tylko wie, jak należy się zachować, ale przede wszystkim rozumie potrzeby tej grupy podróżnych - podkreśla Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Wśród udogodnień dostępnych w pociągach PKP Intercity znajdują się m.in. windy ułatwiające wjazd osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim, specjalnie wydzielona dla nich przestrzeń oraz przestronne toalety. Dzięki programowi „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” po 2023 roku wszystkie pociągi będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. Dostępnych będzie m.in. 60 wagonów COMBI od PESA Bydgoszcz. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi. Zaplanowano w nich przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku, a także miejsca dla ich opiekunów. Wagony posiadać będą automatyczne drzwi przedziałowe czy choćby bezprogowe podłogi, podróżni z wadami wzroku będą mogli skorzystać z oznaczeń Braille’a, które pojawią się także w toaletach.

0