Podróż pani Diany – działania Grupy PKP
Sytuacja, na którą została narażona nasza pasażerka – pani Diana – jest niedopuszczalna i nie powinna mieć miejsca. Po uzyskaniu szczegółów dotyczących podróży zdiagnozowaliśmy zaistniałe nieprawidłowości i wyciągniemy surowe konsekwencje personalne. Osoby, które naruszyły standardy obowiązujące w Grupie PKP zostaną ukarane. Odnosi się to zarówno do pracownika kas, który wprowadził klientkę w błąd (informując o tym, że pociąg jest przystosowany dla pasażerów poruszających się na wózkach), jak i w stosunku do pracowników ochrony na dworcu, którzy nie udzielili podróżnej wsparcia. Na agencję ochrony została nałożona kara finansowa. Trwa wewnętrzny audyt, którego celem jest wyeliminowanie możliwości wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości. Bierze w nim udział konsultant PKP Intercity ds. pasażerów z niepełnosprawnościami, który sam porusza się na wózku.
Raz jeszcze przepraszamy panią Dianę za zaistniałą sytuację. Niedogodności, które ją spotkały zostaną jej zrekompensowane.
***
Od stycznia do czerwca bieżącego roku z usług PKP Intercity skorzystało ponad 284 tys. osób z różnymi niepełnosprawnościami (w tym około 1,6 tys. osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Ponad 9 tys. osób udzielono asysty na dworcach.
Aby zapewnić osobom niepełnosprawnym komfortową podróż PKP Intercity modernizuje swoją flotę. Do końca tego roku większość pociągów będzie posiadać udogodnienia dla pasażerów z trudnością w poruszaniu się. W nowym i zmodernizowanym taborze znajdują się wydzielone miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, przestronne toalety czy rozwiązania ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu (windy, platformy, odpowiednio szerokie drzwi itd.). Wartość programu inwestycyjnego to 5,6 mld zł.
Trwają również szkolenia personelu. Aby lepiej odpowiedzieć na potrzeby osób niepełnosprawnych, w 2014 r. szkolenia w tym zakresie przeszło prawie 300 pracowników drużyn konduktorskich. PKP Intercity zatrudnia również konsultanta ds. osób niepełnosprawnych, który jest osobą poruszającą się na wózku.
Systematycznie usuwane są bariery architektoniczne w obiektach należących PKP oraz wdrażana jest czytelna informacja pasażerska. Dworce i perony są wyposażane w pochylnie dla wózków inwalidzkich oraz windy i platformy dźwigowe, instalowane są elementy ułatwiające orientację i poruszanie osobom niewidomym, a bezpieczeństwa strzeże nowoczesny system monitoringu. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat takie udogodnienia wprowadzono na niemal 100 dworcach kolejowych oraz ponad 700 peronach.
Grupa PKP korzysta z doradztwa Stowarzyszenia Integracja. Bierze pod uwagę opinie ekspertów z wieloletnim doświadczeniem. W 2013 r. na siedmiu dworcach kolejowych (Centralny, Zachodni, Wschodni w Warszawie, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Wrocław Główny oraz Katowice) Stowarzyszenie Integracja przeprowadziło audyt, po którym Grupa PKP podjęła szereg inicjatyw na rzecz osób niepełnosprawnych.