Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Ponad 2 mld zł dofinansowania UE na lokomotywy i wagony dla PKP Intercity

Aktualizacja: 2024-10-30, 14:50 (2)
Opublikowano: 2024-10-30, 14:50

Jest umowa na pozyskanie wsparcia środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów PKP Intercity. Zamówienia zostały ulokowane wyłącznie w polskich fabrykach.

Fot.Stach Leszczyński, PAP

PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowalnych. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem będących w realizacji zadań obejmujących zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację różnych typów wagonów. Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 mld zł. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 roku.

Pieniądze z UE dla polskiego przemysłu

Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru. To pięć zakładów: poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Te zakłady zajmują się modernizacją wagonów. Z kolei fabryka Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.

Na jakie trasy wyjadą lokomotywy i wagony?

Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Będą to linie międzywojewódzkie w ramach zawartej z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się duże  aglomeracje np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań.  Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski. Lista jest bardzo obszerna.

Unijne wsparcie dla rozwoju polskiej kolei

Gdy PKP Intercity zakończy inwestycje, na które podpisało umowę z CUPT, to łączna suma wszystkich wykorzystanych środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje warte ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, kupno 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. Te środki pozwoliły także na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.

Szczegółowe informacje o projekcie

Pełna nazwa przedsięwzięcia:

„Zakup 56 lokomotyw zeroemisyjnych oraz modernizacja 248 wagonów pasażerskich”

• Całkowita wartość przedsięwzięcia brutto: 2 825 534 826,90 zł;

• Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych: 2 297 182 786,10 zł;

• Maksymalne do pozyskania dofinansowanie: 2 162 032 704,80 zł;

• Procent dofinansowania: ok. 94,1% wydatków kwalifikowalnych;

• Termin zakończenia przedsięwzięcia: 30.06.2026 r.

 

Nazwa zadania

Liczba

Wartość netto

1

Modernizacja 90 wagonów osobowych typu 141A/111A

90

396 000 000,00 zł

2

Modernizacja 24 wagonów osobowych typu 152A

24

119 520 000,00 zł

3

Modernizacja 26 wagonów osobowych typu Z1B

26

136 172 032,10 zł

4

Modernizacja 50 wagonów 1 klasy na wagony COMBO

50

369 847 154,00 zł

5

Modernizacja 58 wagonów osobowych 2 klasy na wagony AB

58

245 243 600,00 zł

6

Zakup 10 lokomotyw elektrycznych prędkości 160 km/h

10

184 000 000,00 zł

7

Zakup 46 lokomotyw elektrycznych 160 km/h

46

846 400 000,00 zł

RAZEM

304

2 297 182 786,10 zł