Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Realizacja inwestycji PKP Intercity ze środków unijnych. Wizyta delegacji Komisji Europejskiej na warszawskiej Olszynce Grochowskiej.

Aktualizacja: 2025-07-01, 12:25 (3)
Opublikowano: 2025-07-01, 11:27

30 czerwca bocznicę kolejową PKP Intercity na warszawskiej Olszynce Grochowskiej odwiedziła delegacja Komisji Europejskiej wraz z p. Celine Gauer – Dyrektor Generalną Grupy Zadaniowej ds. Reform i Inwestycji (SG – REFORM). W spotkaniu wzięli udział także Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jan Szyszko oraz Członkowie Zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak i Marcin Karasiński. Spotkanie miało charakter studyjny i dotyczyło m.in. wykorzystania przez PKP Intercity środków UE na inwestycje taborowe.

PKP Intercity od wielu lat sukcesywnie rozwija się m.in. dzięki efektywnemu wykorzystywaniu środków unijnych. Już od 2007 roku Spółka otrzymuje środki z UE. Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to ponad 5,3 mld złotych dla projektów o wartości 11 mld złotych.

Historyczny rozwój w ramach środków z UE

Pierwszym programem, który przyczynił się do zmian był Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. W ramach tego programu zrealizowanych zostało łącznie 10 projektów współfinansowanych ze środków UE, związanych z zakupem oraz modernizacją taboru. Realizując projekty, Przewoźnik zmodernizował lub zakupił 263 wagony, 30 lokomotyw oraz 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka pozyskała wówczas łącznie ze środków unijnych 2,15 mld zł dotacji. Na projekty realizowane w ramach programu poniesiono nakłady w sumie 5,5, mld zł. Oprócz inwestycji w tabor, spółka przeprowadziła razem z Urzędem Transportu Kolejowego projekt badawczo-naukowy, w wyniku którego kupiła symulator ułatwiający szkolenie maszynistów. Ponadto, rozbudowane zostało także zaplecze serwisowe przewoźnika o Warsztat Utrzymania Technicznego do obsługi składów ED250.

W latach 2014-2020 w ramach kontynuacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Spółka zakupiła lub zmodernizowała 335 wagonów i 53 lokomotywy, pozyskując 1,01 mld zł dotacji przy jednoczesnych łącznych nakładach na kwotę 2,7 mld zł. Ponadto, PKP Intercity zdecydowało się unowocześnić osiem stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód, Wrocław Główny, Warszawa Grochów, Kołobrzeg oraz Przemyśl Bakończyce. Do tej pory przebudowano stacje w Olsztynie, Krakowie, Kołobrzegu, Szczecinie i Wrocławiu oraz oddano do użytku myjnie pociągów w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.

PKP Intercity beneficjentem KPO

W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2,16 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. Przewoźnik otrzymał już dwie transze wypłaty środków - w kwietniu 2025 roku w kwocie 874,5 mln zł, a z końcem maja wpłynęło ponad 147 mln zł. Pieniądze są wykorzystywane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł i modernizację 248 wagonów różnych typów o wartości 1,2 mld zł. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do końca czerwca 2026 roku.

Dzięki środkom z KPO PKP Intercity sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin, osiągających prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy pozwolą szybciej i bezpieczniej podróżować po Polsce oraz zapewnią punktualne przejazdy. Zakupione pojazdy będą także bezpieczne dla środowiska. Ponadto, dofinansowanie z KPO pokryje koszty związane z modernizacją 248 wagonów. Będą one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W puli wagonów znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO, dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów. Wagony COMBO wyposażone będą w maszyny vendingowe pozwalające pasażerom na zakup przekąsek w trakcie podróży. Zarówno wagony, jak i lokomotywy będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce.

Do końca czerwca Spółka odebrała już 148 wagonów i 35 lokomotyw EU160 oraz zakończyła wykonanie 3 z 7 planowanych inwestycji.

Wsparcie polskiego przemysłu,

Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego. Do tej pory PKP Intercity zainwestowało 16,5 mld zł środków wyłącznie u polskich producentów.