Sprostowanie
Aktualizacja: 2013-12-03, 12:03 (1)
Opublikowano: 2013-12-03, 12:03
PKP Intercity S.A. informuje, że materiał pt. „Pociąg z drugim dnem”, autorstwa Jacka
i Michała Karnowskich, z dnia 2. grudnia br. opublikowany w tygodniku „w SIECI” zawiera szereg nieprawdziwych informacji.
PKP Intercity S.A. informuje, że materiał pt. „Pociąg z drugim
dnem”, autorstwa Jacka i Michała Karnowskich, z dnia 2. grudnia br. opublikowany w tygodniku „wSIECI”
zawiera szereg nieprawdziwych informacji:
1. Nieprawdą jest stwierdzenie
odnoście zakupu pociągów Pendolino „za to
akurat w ogromnej mierze zapłaci polski podatnik”.
Prawdą jest, że zakup finansuje w 90% UE i kredyt EBI, a w
10% środki własne PKP Intercity.
2. Nieprawdą jest jakoby „Inne
nie spełniły wymogów” w odniesieniu do rzekomych ofert jakie miały wpłynąć
w postępowaniu przetargowym na zakup 20 składów zespołowych.
Prawdą jest, że w przetargu wpłynęła tylko jedna oferta
(konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.).
3. Nieprawdą jest, że „Ok.
1/3, czyli 200 mln euro na zakup samego taboru będzie pochodziło z funduszy
unijnych”.
Prawdą jest, że wartości
dofinansowania ze środków unijnych na zakup składów zespołowych wyniesie 90 mln
euro, czyli 1/4 wartości zamówienia.
4. Nieprawdą jest, że w odniesienia do kredytu na zakup
składów zespołowych „roczny koszt obsługi
takiego zadłużenia wyniesie 80-100 mln zł”.
Prawdą jest, że roczny koszt obsługi kredytu wyniesie ok. 65
mln zł.
5. Nieprawdą jest jakoby decyzje w
sprawie zakupu 20 składów zespołowych podjął „Minister Cezary Grabarczyk”.
Prawdą jest, że decyzja o zakupie pociągów była realizowanym
przez zarządy PKP Intercity w skład których wchodzili: Czesław Warsewicz, Lucyna Krawczyk, Marek Nitkowski, Krzysztof
Supa, Krzysztof Celiński, Krzysztof Kołodziejski, Grzegorz Mędza, Katarzyna Zimnicka-Jankowska,
Dariusz Fidyt, Janusz Malinowski, Philip Turner, Tadeusz Matyla.
6. Nieprawdą jest, jakoby: „Jeden nowoczesny wagon” na „66
miejsc” kosztuje „ok.5 mln zł”.
Prawdą jest, że koszt zakup ww. wagonu wynosi ok. 7 mln zł.
7. Nieprawdą jest,
jakoby kupując „ok. 60 składów”
Spółka nie musiałaby „wtedy zmieniać
całego zaplecza technicznego” i „budować
nowych hal”.
Prawdą jest, że inwestycja w zaplecze techniczne do obsługi
nowoczesnych pociągów byłaby dla PKP Intercity konieczna, ponieważ obecnie
spółka nie dysponuje taką bazą.
8. Nieprawdą jest, jakoby „Nawet jedna śrubka do tych Pendolino nie będzie przykręcona w Polsce,
całość będzie wzmacniała wyłącznie gospodarkę włoską”.
Prawdą jest, że przy produkcji Pendolino pracują polscy
producenci: Bombardier z Katowic, SIECAB z Żywca, Dellner Gdynia, Polmor.
Serwisowaniem pociągów na warszawskim Grochowie zajmować będzie się ok. 150
osób.
9. Nieprawdą jest jakoby „200
km/h” „to jest granica” prędkości na CMK.
Prawdą jest, że CMK modernizowana jest tak, aby możliwe było
osiąganie prędkości do 250 km/h.
10. Nieprawdą jest jakoby „nie wykorzystujemy środków unijnych” w kontekście wypowiedzi o
infrastrukturze.
Prawdą jest, że PKP PLK zakontraktowała na modernizację
infrastruktury 75% z 19,1 mld zł z
unijnego programu POIiŚ.
11. Nieprawdą jest, że „nie
wie Intercity, co robią TLK".
Prawdą jest, że TLK to nie odrębne przedsiębiorstwo
kolejowe, a kategoria pociągów PKP Intercity.