Sprostowanie do publikacji na łamach tygodnika „Wprost”
W nawiązaniu do artykułu red. Michała Majewskiego opublikowanego na łamach tygodnika „Wprost”, PKP Intercity informuje:
Wdrożenie nowych pociągów do jazdy
Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 11 przeszło restrykcyjne testy PKP Intercity. W związku z tym w grudniu przewoźnik korzystać będzie z maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazd z pasażerami. Reszta stanowić będzie niezbędną rezerwę. Bezpieczeństwo Klientów jest priorytetem, więc wdrożenie nowych pociągów musi odbyć się odpowiedzialnie. Ze względu na opóźnienie w dostarczeniu składów przez producenta, czas potrzebny na testy oraz wdrożenie uległ drastycznemu skróceniu.
Sprawy sporne pomiędzy przewoźnikiem a producentem, w tym kwestia opóźnienia w realizacji umowy ze strony Alstom i naliczania w związku z tym kar umownych, stanowić będą przedmiot arbitrażu.
PKP Intercity oraz Alstom zawarły porozumienie rozwiązujące kwestie sporne, które wystąpiły w czasie realizacji podpisanej w 2011 roku umowy na dostarczenie 20 składów Pendolino. Dokument umożliwia przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego, a także reguluje kwestię własności pojazdów. Przewiduje, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie zostaną potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu. Zawierając porozumienie, zarówno PKP Intercity, jak i Alstom potwierdziły, że celem współpracy jest wdrożenie do eksploatacji nowych pociągów 14 grudnia br.
Maszyniści
Nieprawdą jest jakoby maszyniści PKP Intercity zaczęli jeździć nowymi składami dopiero we wrześniu 2014 roku. Wyłącznie maszyniści przewoźnika obsługiwali cały proces testowania nowych składów w ramach zdobywania przez producenta homologacji. Już na początku roku uprawnieniami do prowadzenia tego typu składów dysponowało 30 maszynistów PKP Intercity. Dziś przeszkolonych jest 94 maszynistów i jest to wystarczająca liczba osób do obsługi Pendolino w grudniu.
Wifi
Ze względu na opóźnienie w dostarczeniu pociągów przez producenta, priorytetem przewoźnika są testy i bezpieczne wdrożenie pojazdów do rozkładu jazdy. Pendolino jest objęte umową z T-Mobile na usługę bezprzewodowego internetu na pokładach. Usługa pojawi się w pociągach tak szybko jak to możliwe.