Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Więcej wagonów z polskich fabryk na torach

Aktualizacja: 2025-10-21, 14:55 (2)
Opublikowano: 2025-10-21, 14:55

Kolejne wagony dla pasażerów PKP Intercity. Pierwsze 6 pojazdów wyjedzie na tory w najbliższych dniach, a kolejne w następnych tygodniach. Wagony pojadą z prędkością do 200 km/h.

Na tory wyjeżdżają kolejne polskie wagony. Zamówienie o wartości 270 mln zł obejmuje łącznie 40 pojazdów, które modernizują dwie fabryki: H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych i PESA Mińsk Mazowiecki. Kontrakt dotyczy odnowionych ekspresowych wagonów trzech typów: 26 pojazdów drugiej klasy typu Z1B, 6 wagonów drugiej klasy przystosowanych do potrzeb pasażerówz niepełnosprawnościami i opiekunów z dziećmi typu Z1B PRM oraz 8 wagonów pierwszej klasy typu Z1A.

Pierwsze 6 pojazdów typu Z1B, za których realizację odpowiada H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych będzie włączane do ruchu już w najbliższych dniach, a kolejne w następnych tygodniach. Wykonawca przekazał dokumentację niezbędną do dopuszczenia wagonów do eksploatacji. Wszystkie 32 wagony Z1B i Z1B PRM zostaną odebrane i włączone do służby do końca bieżącego roku. Wykonawca jest także odpowiedzialny za wykonanie napraw okresowych po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji. Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Odbiory wagonów nastąpiły przed terminem. Zgodnie z podpisanym harmonogramem wagony te miały dotrzeć do PKP Intercity z początkiem stycznia 2026 roku.

Jak i gdzie pojedziemy?

W najbliższych dnia pasażerowie będą mogli osobiście ocenić efekty przeprowadzonej naprawy. W przedziałach znajdą się chętnie wybierane przez podróżnych fotele, które poddano odnowie, zachowując ich wcześniejszą ergonomię i komfort. Dodatkowo wagony są wyposażone w gniazdka do ładowania telefonów i laptopów 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Wygłuszenie akustyczne pozwoli na bardziej komfortową podróż. Wagony są dostosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.

Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji, aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort podróży. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:

  1. Warszawa – Łódź
  2. Łódź – Gdynia – Kołobrzeg
  3. Warszawa – Zakopane

26 wagonów typu Z1B, ze względu na fakt, że zostały sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)  i na razie będą wykorzystywane w połączeniach krajowych.

Wagony Z1A realizowane przez PESA Mińsk Mazowiecki

Zamówienie na 8 wagonów Z1A, za których modernizację odpowiedzialna jest PESA Mińsk Mazowiecki, realizowane jest terminowo. Trwają uzgodnienia techniczne, a wszystkie 8 wagonów przekazano do naprawy. Przewidywany termin odbioru pierwszych wagonów to trzeci kwartał 2026 roku. Wagony te planowane są do obsługi połączeń międzynarodowych, m.in. w pociągach do Berlina i Wiednia.

Polska produkcja wagonów

PKP Intercity posiada kontrakty na dostawę nawet 644 wagonów wyłącznie u polskich producentów tj. PESA Mińsk Mazowiecki, H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., PKP Intercity Remtrak. Przewoźnika ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.