Z Krakowa w Polskę i za granicę. PKP Intercity prezentuje rozkład jazdy na sezon 2019/2020 dla województwa małopolskiego
Więcej pociągów międzynarodowych z Krakowa, wzrost liczby połączeń do Warszawy i Katowic - to najważniejsze nowości dla województwa małopolskiego w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 15 grudnia 2019 roku.
Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, PKP Intercity zwiększa liczbę pociągów na najpopularniejszej trasie Warszawa - Kraków. Teraz, wliczając także połączenia weekendowe i wakacyjne, będzie można skorzystać na niej z 28 par pociągów, zamiast z 26, które są w obecnym rozkładzie. W nowym rozkładzie mieszkańcy Krakowa będą mieli do dyspozycji ponad 50 pociągów PKP Intercity.
Wykorzystane zostaną także pierwsze efekty trwającej modernizacji linii E30. Dzięki temu możliwe będzie bezpośrednie skomunikowanie Małopolski ze Śląskiem poprzez zwiększenie liczby par pociągów między Krakowem a Katowicami z 1 do 8. Jednym z nowych składów będzie TLK Roztocze, który pojedzie na trasie Chełm/Zamość - Rzeszów - Kraków - Katowice.
Pociąg TLK Małopolska, który w obecnym rozkładzie jeździ z Gdyni do Przemyśla, od 15 grudnia zamiast do województwa podkarpackiego pojedzie do Zakopanego i Krynicy-Zdroju. Tym samym Sądecczyzna zyska nowe codzienne połączenie z Warszawą i Trójmiastem. Dzięki składowi TLK Pogórze relacji Zagórz - Kraków - Katowice - Wrocław i grupie wagonów, która będzie włączana do pociągu, Gorlice i Biecz zyskają codzienne połączenie z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Nowym pociągiem będzie EIC Banach relacji Przemyśl - Kraków - Warszawa - Gdynia, kursujący w soboty w stronę Pomorza, a w niedzielę w odwrotnej relacji. Od 15 grudnia dużo łatwiej będzie dojechać z Krakowa do Lublina. PKP Intercity uruchomi trzy bezpośrednie połączenia, dwa przez Stalową Wolę (IC Hetman, TLK Roztocze) i jedno przez Kielce (IC Jagiełło).
PKP Intercity zadbało także o cykliczność połączeń między Krakowem a Wrocławiem. Jedna dodatkowa para połączeń IC zapewni cykliczne kursowanie co dwie godziny, od 5:20 do 19:20.
Z Krakowa za granicę
Południe Polski będzie jeszcze lepiej skomunikowane z Czechami i Austrią poprzez uruchomienie dwóch nowych połączeń międzynarodowych. IC Porta Moravica pojedzie w relacji Przemyśl - Kraków - Katowice - Rybnik - Ostrawa - Wiedeń - Graz. Będzie to nowe dodatkowe połączenie Katowic z Wiedniem. TLK Galicja, wcześniej kursujący w kategorii IC między Przemyślem a Krakowem,pojedziena dłuższej trasie Przemyśl - Kraków - Katowice - Racibórz - Ostrawa.
Z kolei w składzie IC Przemyślanin relacji Przemyśl - Świnoujście przez Kraków pojawi się grupa wagonów do Słupska, jadących przez Piłę i Białogard. Pociąg nie będzie już prowadził grupy wagonów do Berlina, przełączanych w Katowicach do IC Nightjet. Wagony do stolicy Niemiec prowadzone będą w pociągu TLK Pogórze, także jeżdżącym przez Kraków, i zostaną przełączone do IC Nightjet we Wrocławiu.
Zmiany w kursowaniu
Trasę zmienia nocny pociąg TLK Ustronie relacji Przemyśl – Kołobrzeg. Wraca na trasę podstawową przez Warszawę i pojedzie w skróconej relacji Kraków - Kołobrzeg. W rozkładzie 2018/2019 skład, ze względu na prace modernizacyjne na linii kolejowej, kursował trasą objazdową na odcinku Kielce - Iława przez Częstochowę, Zduńską Wolę Karsznice, Inowrocław i Toruń.
Z IC na TLK zmienia się kategoria pociągu Matejko. Pojedzie w relacji Przemyśl - Kraków - Katowice - Bielsko-Biała, zamiast dotychczasowej Przemyśl - Świnoujście. Będzie można dojechać nim do Krakowa na 8 rano, z Krakowa wyjechać do Przemyśla po 16. Zmieni się końcówka trasy składu IC Siemiradzki jeżdżącego przez Kraków z i do Przemyśla: z Wrocławia pojedzie do Jeleniej Góry zamiast do Poznania, jak dotychczas. W planie pociągu IC Chełmoński relacji Przemyśl - Jelenia Góra będzie kursować IC Hetman relacji Lublin/Zamość - Rzeszów - Kraków - Wrocław. Dotychczasowy pociąg IC Wisłoka relacji Przemyśl - Kraków zostanie zastąpiony przez TLK Łukasiewicz, kursujący w tej samej relacji.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych
Obowiązujący od 15 grudnia 2019 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Planowane przez zarządcę infrastruktury prace na linii kolejowej nr 93 oraz na węźle czechowickim spowodują brak obsługi Oświęcimia. Remontowana jest linia średnicowa, co wpłynie na ograniczenia w ruchu na odcinku Kraków Główny - Podłęże oraz na stacji Kraków Główny. Większość pociągów, poza Express InterCity Premium, TLK Malinowski i TLK Pogórze, będzie pomijać stację Kraków Płaszów. Ze względu na prace inwestycyjne planowane jest zamknięcie linii kolejowej między Krakowem a Zakopanem od 24 lutego do 28 czerwca oraz od września 2020 roku. Zapewniony więc będzie ruch pociągów w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym i wakacyjnym.
Kompleksowa informacja dla podróżnych
Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet. Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.).
Ponadto w weekend wdrożenia nowego rozkładu do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. W niedzielę 15 oraz w poniedziałek 16 grudnia na jedenastu dworcach w największych miastach Polski (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków Główny, Poznań, Szczecin, Wrocław, Zakopane) pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży.