Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Zakłady PKP Intercity fachowo i szybko wykonają P3 w wagonach

Aktualizacja: 2025-10-15, 13:08 (2)
Opublikowano: 2025-10-15, 13:08

PKP Intercity znów wykonuje przeglądy poziomu P3 w wagonach własnymi zasobami. W ten sposób wykorzystuje potencjał zapleczy technicznych i ich kadry oraz przyspiesza powroty wagonów na tory.

Wiele lat temu Zakłady PKP Intercity wykonywały przeglądy poziomu P3 samodzielnie. Teraz nadal pracujący w Spółce fachowcy mogą ich się podjąć ponownie, a ponadto podzielić się swoim doświadczeniem z młodszymi pracownikami, przyuczając ich do wykonywania czynności wymaganych w Dokumentacji Systemu Utrzymania pojazdów kolejowych (DSU).

 Fachowe przeglądy

W każdym Zakładzie do wykonania przeglądów P3 skierowanych jest po około 10 zatrudnionych osób. Dotychczas samodzielnie przez pracowników Zakładów realizowane były przeglądy P1 i P2 o mniejszym zakresie prac niż P3. Na rozszerzeniu zakresu prac  skorzysta więc kadra zajmująca się utrzymaniem taboru, uzupełniając swoje fachowe przygotowanie. Należy zaznaczyć, że czynności w przeglądach P3 muszą być zgodne z wymogami zapisów Dokumentacji Systemu Utrzymania pojazdów kolejowych (DSU). Prawidłowość ich wykonania  jest weryfikowana przez komisarzy odbiorczych.

Wagony szybciej powrócą na trasy

Spółka oszczędzi czas, który pochłaniają formalności procedur przekazywania taboru zewnętrznym wykonawcom. Ponadto łatwiejsze staje się planowanie niezbędnych przeglądów utrzymaniowych. Zakłady mogą bowiem elastycznie dostosowywać do zmieniających się warunków czy nieprzewidzianych zdarzeń.

Spółka nadal będzie realizowała przeglądy poziomów P3 w zewnętrznych podmiotach. Wykonywanie części z tych przeglądów we własnych zapleczach jest kolejnym krokiem wykorzystywania nie zagospodarowanych wcześniej rezerw operacyjnych. Pozwoli to dalej zwiększać dostępność wagonów. Jest to kluczowe dla zwiększającej się pracy eksploatacyjnej. W nowym rozkładzie jazdy będziemy uruchamiać w 527 pociągów dobowo. To więcej o ponad 50 względem obecnego rozkładu jazdy oraz o 110 więcej względem rozkładu jazdy 2023/2024. W wakacje liczba pociągów wzrośnie do co najmniej 555 na dobę - wskazuje Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity ds. operacyjnych.