Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Wróć do zakładki O firmie

Strategia Grupy Kapitałowej „PKP Intercity” S.A. na lata 2025–2030

Aktualizacja: 2025-11-26, 14:17 (2)
Opublikowano: 2025-11-26, 14:17

Strategia Spółki PKP IC to kluczowy dokument, który wyznacza kierunki rozwoju na najbliższe lata, określając cele oraz sposoby ich realizacji w ramach zdefiniowanych obszarów strategicznych. To kompas, który pomoże firmie skutecznie zarządzać zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym, gwarantując jej długofalowy rozwój oraz konkurencyjność.

Wizja i misja w PKP Intercity

Wizja i misja to dwa kluczowe elementy tożsamości każdej świadomej firmy.

  • Ułatwiają podejmowanie decyzji strategicznych – jasno określony cel pomaga wybierać właściwe kierunki rozwoju.
  • Motywują pracowników – ludzie chcą pracować dla firm, które wiedzą, dokąd zmierzają i po co istnieją.
  • Budują markę i wizerunek – komunikowanie misji i wizji wzmacnia zaufanie w oczach klientów i partnerów biznesowych.
  • Pomagają w zarządzaniu zmianą – są kotwicą w dynamicznych warunkach rynkowych.

Wizja

Jesteśmy efektywnie funkcjonującym, ekologicznym przewoźnikiem dalekobieżnym numer jeden w Polsce, który stawia Klienta w centrum uwagi, a pracownikom zapewnia angażujące środowisko pracy.

Misja

Zapewniamy naszym Klientom bezpieczną, komfortową i punktualną podróż, oferujemy wysokiej jakości, nowoczesne i ekologiczne usługi.

Podstawowym obszarem działalności Spółki w okresie lat 2025-2030 jest realizowanie usług w ramach obecnej umowy na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich (Umowa PSC) jak również w ramach działalności komercyjnej, a nadrzędnym celem Spółki jest przygotowanie się do liberalizacji rynku przewozów PSC oraz zmian w przyznawaniu tras na rynku komercyjnym po 2030 roku.

Warunkiem koniecznym do zabezpieczenia kluczowej pozycji PKP Intercity na rynku po 2030 roku jest skuteczne przeprowadzenie procesu inwestycyjnego w latach 2025-2030 w zakresie nowego taboru oraz infrastruktury stacji postojowych, a także unowocześnienie systemów IT.

Ramowy Rozkład Jazdy do 2030 roku

Ramowy Rozkład Jazdy określa długoterminową siatkę połączeń w podziale na poszczególne kategorie pociągów. Jest on oparty na podstawowych założeniach, uwzględniających przede wszystkim stałe linie komunikacyjne dla pociągów ruchowo ekspresowych i pospiesznych, standard częstotliwości będący pochodną popytu na usługi oraz stałe parametry symetrii dobowej i godzinowej. 

Przy tworzeniu Ramowego Rozkładu Jazdy przyjęto następujące założenia:

  • podstawa oferty to połączenia uruchamiane w ramach cyklicznych linii komunikacyjnych w podstawowej częstotliwości 4-godzinnej,
  • ograniczona liczba pociągów sezonowych, szczytowych oraz epizodycznych,
  • optymalizacja obiegów ze względu na skrócenie czasów jazdy na głównych ciągach komunikacyjnych (lepsze wykorzystanie taboru),
  • wysoka częstotliwość oraz duża bezpośredniość poprzez koordynację kilku linii komunikacyjnych na wspólnych odcinkach.

Prognozy do 2030 roku

Wykres słupkowy planowanej pracy eksploatacyjnej w mln pockm w latach 2025–2030 – wartości rosną z 78,2 w 2025 roku do 104,7 w 2030 roku.
Planowana praca eksploatacyjna do 2030 roku (mln pockm)
Rok Praca eksploatacyjna (mln pockm)
202578,2
202681,2
202785,4
202892,4
202997,0
2030104,7
Wykres słupkowy planowanej liczby pasażerów w mln w latach 2025–2030 – wartości rosną z 83,6 mln w 2025 roku do 109,5 mln w 2030 roku.
Planowana liczba pasażerów do 2030 roku (mln)
Rok Liczba pasażerów (mln)
202583,6
202687,9
202792,0
202898,2
2029101,5
2030109,5

Docelowa oferta spółki w perspektywie do 2030

W perspektywie długoterminowej PKP Intercity planuje zmienić swoje portfolio, tak aby stało się ono bardziej przejrzyste i pozytywnie postrzegane przez Klientów. Portfolio Spółki będzie zróżnicowanie w oparciu o kluczowe dla Klientów wymiary takie jak komfort, czas przejazdu oraz cena.

Diagram porównujący obecną ofertę PKP Intercity – TLK, IC, EIC, EIP – z docelowym podziałem w 2030 roku na kategorie Ekonomiczna, Średnia i Wysoka, pokazane na osiach: niski koszt podróży–atrakcyjny czas przejazdu oraz poziom komfortu.

Docelowy podział kategorii handlowych pozwoli na oferowanie spójnego, świadczonego na wysokim poziomie standardu usług, który nie polega już tylko na przewozie pasażera, ale również opiera się na licznych usługach dodatkowych, wpływających na poprawę komfortu podróżowania.

Program inwestycyjny (2025–2030)

Program inwestycyjny planowany do realizacji w PKP Intercity opiera się przede wszystkim na zakupie i modernizacji taboru oraz modernizacji stacji postojowych i bocznic kolejowych.

W latach 2025-2030 Spółka planuje zainwestować około 16,9 mld złotych netto w zakup nowego i modernizację posiadanego już taboru (wartości zamówień podstawowych, bez wykorzystania opcji) oraz blisko 3,4 mld złotych netto na modernizację infrastruktury kolejowej i dostosowanie jej do obsługi nowego typu taboru.

Łącznie w latach 2025-2030 planowane są inwestycje (tabor i infrastruktura) na poziomie 20,3 mld PLN.

Infografika przedstawiająca planowane nakłady inwestycyjne PKP Intercity w latach 2025–2030: inwestycje ogółem 20,3 mld PLN, z czego 16,9 mld PLN na tabor i 3,4 mld PLN na infrastrukturę.

Najważniejsze inwestycje taborowe do 2030

Infografika pokazująca inwestycje taborowe PKP Intercity: lokomotywy, zespoły trakcyjne i wagony wraz z liczbą pojazdów, wykonawcą i datą podpisania umowy. Poniżej znajduje się pełny opis w formie tekstowej.
Wybrane inwestycje taborowe PKP Intercity.

Lokomotywy

  • Zakup 63 (+32 opcja) wielosystemowych lokomotyw elektrycznych V=200 km/h.
    Wykonawca: NEWAG S.A.
    Umowa podpisana 10.01.2024 r.
  • Zakup 16 hybrydowych lokomotyw spalinowych liniowych V=160 km/h.
    Wykonawca: Pesa Bydgoszcz S.A.
    Umowa podpisana 25.10.2022 r.
  • Zakup 46 lokomotyw elektrycznych V=160 km/h.
    Wykonawca: NEWAG S.A.
    Umowa podpisana 20.12.2023 r.
  • Zakup 10 (+5 opcja) wielosystemowych lokomotyw elektrycznych V=200 km/h.
    Wykonawca: NEWAG S.A.
    Umowa podpisana 22.10.2021 r.
  • Zakup 20 lokomotyw elektrycznych V=160 km/h.
    Wykonawca: NEWAG S.A.
    Umowa podpisana 02.03.2023 r.
    PROJEKT ZREALIZOWANY

Zespoły trakcyjne

  • Zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych (HZT).
    Wykonawca: NEWAG S.A.
    Umowa podpisana 05.07.2024 r.
  • Zakup 42 (+30 w opcji) piętrowych EZT o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h.
    Wykonawca: Alstom S.A.
    Umowa podpisana: 12.11.2025 r.

Wagony

  • Zakup nowych wagonów 300 (+150 opcja).
    Wykonawca: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.
    Umowa podpisana 17.07.2024 r.
  • Naprawa i modernizacja 50 wagonów 1. klasy do standardu Combo.
    Wykonawca: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.
    Umowa podpisana 02.04.2024 r.
  • Modernizacja 150 wagonów (133 bezprzedziałowych 1. i 2. klasy | 17 Combo).
    Wykonawca: PKP Intercity Remtrak sp. z o.o.
    Umowa podpisana 06.12.2024 r.

Strategia w obszarze infrastruktury

Do 2030 roku wszystkie stacje postojowe i bocznice kolejowe zostaną poddane przebudowie w celu spełnienia standardu dla poszczególnych kategorii. W kolejnych latach, inwestycje będą skupiać się na dostosowaniu infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

W latach 2025-2030 Spółka planuje przeznaczyć blisko 3,4 mld PLN na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych zarządzanych przez PKP Intercity. Zasoby oraz stan techniczny infrastruktury kolejowej i technicznej na stacjach początkowych i końcowych biegu pociągu mają bezpośredni wpływ na jakość oferty. Nowoczesne zaplecza techniczne, choć bezpośrednio niewidoczne z perspektywy Klienta, pozwalają na bardziej efektywne przygotowanie pociągu do trasy.

W perspektywie 2030 roku wszystkie stacje kategorii A (7 stacji postojowych) i B (12 stacji postojowych) zostaną dostosowane do przyjętych standardów.

Mapa Polski z zaznaczonymi stacjami postojowymi PKP Intercity. Czerwone punkty oznaczają stacje kategorii A: Gdynia–Gdańsk, Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków i Jarosław. Żółte punkty oznaczają stacje kategorii B: m.in. Szczecin, Kołobrzeg, Białystok, Lublin, Katowice, Żywiec, Jelenia Góra i inne.

Projekty współfinansowane ze środków UE

Infografika prezentująca program POIiŚ w perspektywie 2014–2020 o wartości 2,79 mld PLN oraz Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności o wartości 2,16 mld PLN, wraz z zakresem modernizacji taboru i infrastruktury PKP Intercity.
Inwestycje PKP Intercity współfinansowane z Programu POIiŚ 2014–2020 oraz Krajowego Planu Odbudowy.

Perspektywa 2014–2020 – Program POIiŚ

Wartość: 2,79 mld PLN

Zakończono realizację projektu:

„Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” – (P1)

  • modernizacja 183 wagonów
  • modernizacja 6 lokomotyw
  • zakup 20 lokomotyw
  • zakup 6 pojazdów szynowo-drogowych
  • modernizacja 5 stacji postojowych

Trwa do 2026 roku realizacja projektu:

„Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” – (P2)

  • modernizacja 152 wagonów
  • modernizacja 7 lokomotyw
  • zakup 20 lokomotyw
  • modernizacja 3 stacji postojowych

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności

Wartość: 2,16 mld PLN

Spółka w dniu 30.10.2024 r. zawarła Umowę o objęcie przedsięwzięcia wsparciem pn. „Zakup 56 lokomotyw zeroemisyjnych oraz modernizacja 248 wagonów pasażerskich”. Całkowite rozliczenie przedsięwzięcia planowane jest do czerwca 2026 r.

Zbliżamy ludzi do ekologicznego transportu!

Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego biorąc pod uwagę emisje CO2 w przeliczeniu na kilometr przejechany przez pasażera. Więcej na temat eko podróży.

Angażujące środowisko pracy

PKP Intercity to ludzie – Spółkę tworzy niemal 10 tys. osób pracujących w czterech Zakładach na terenie całej Polski oraz w Centrali. Każdy pracownik codziennie przyczynia się w swoim zakresie do wyprawiania setek pociągów z tysiącami pasażerów na pokładach. Odpowiednie warunki pracy i satysfakcja samych pracowników to gwarant dobrej obsługi pasażera i dostarczenia mu najwyższej jakości usługi.

Budujemy przyjazne środowisko pracy i realizujemy projekt „Kolej na Pracownika” wdrażając inicjatywy wspierające dobre doświadczenia Pracowników w całej Spółce. Monitorujemy satysfakcję z pracy, poznajemy potrzeby zespołu i zbieramy opinie o atmosferze, by skutecznie odpowiadać na wyzwania i wzmacniać kulturę organizacyjną. Sprawdź oferty pracy w PKP Intercity.