Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Zakup symulatora do szkolenia zawodowego maszynistów pojazdów trakcyjnych

Aktualizacja: 2020-09-25, 12:34 (3)
Opublikowano: 2013-06-28, 14:43

W dniu 4 czerwca 2013 roku w siedzibie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania programów Unijnych Prezes Janusz Malinowski i Prezes Paweł Hordyński podpisali umowę na dofinansowanie projektu : „WZROST KONKURENCYJNOŚCI  i innowacyjności spółki „PKP INTERCITY” SA POPRZEZ NAWIĄZANIE WSPÓŁPRACY BADAWCZO-ROZWOJOWEJ Z JEDNOSTKĄ NAUKOWĄ”.

Całkowita wartość projektu:      5 199 600,00 zł
Kwota dofinansowania:             1 249 500,00 zł

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 Priorytet I „TWORZENIE WARUNKÓW DLA ROZWOJU POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NA MAZOWSZU” Działania 1.2 „BUDOWA SIECI WSPÓŁPRACY NAUKA-GOSPODARKA”.

Przedmiotem projektu, który będzie realizowany we współpracy z Instytutem Kolejnictwa jest transfer wiedzy oraz najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie doskonalenia zawodowego maszynistów pojazdów trakcyjnych z użyciem symulatora.

Okres realizacji projektu obejmuje lata 2012-2014, na który składają się następujące etapy:

  • część przygotowawcza projektu, zawiera takie elementy jak przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej oraz dokumentacji technicznej do części badawczej oraz promocję źródeł finansowania projektu
  • część badawcza projektu, obejmuje eksperymentalne prace rozwojowe wykonywane przez jednostkę naukowo-badawczą  (Instytut Kolejnictwa)                      
  • część wdrożeniowa projektu, w ramach której zaplanowano zakup od firmy zewnętrznej symulatora opracowanego zgodnie ze specyfikacją opartą na wynikach fazy badawczej oraz prace wdrożeniowe.

W czasach szybkiego wzrostu i rozwoju cywilizacyjnego, kompetencje jednostki decydują o prestiżu i karierze. W większości wypadków o sukcesie pracownika na danym stanowisku decydują jego faktyczne umiejętności i nieustanne doskonalenie kwalifikacji. Szkolenia i kursy są ważnym czynnikiem do podnoszenia zawodowych umiejętności kadry pracowniczej. Kompetentny, kreatywny pracownik to największy kapitał jakim dysponuje firma. Charakterystyczną cechą zatrudnienia w spółkach kolejowych jest duży potencjał ludzki, który wymaga konsekwentnie realizowanych programów edukacyjnych. Zmiany w obszarze kolei, budowa kolei dużych prędkości, modernizacja i unowocześnianie istniejącego taboru oraz infrastruktury stawiają zarówno przed pracodawcami jak i pracownikami ogromne wyzwania, zwłaszcza w obszarze tzw. kształcenia ustawicznego. Przeprowadzanie szkoleń za pomocą symulatora pojazdu trakcyjnego jest obecnie wiodącą tendencją we wszystkich gałęziach transportu (lotniczy, morski, samochodowy i szynowy). Podstawową cechą symulatora jest możliwość nabywania wiedzy przez szkolonych bez ryzyka związanego z zagrożeniem życia i zdrowia ludzi, czy uszkodzeniem mienia.

Funkcja dydaktyczna symulatora poprzez jego dużą zgodność z rzeczywistością umożliwi efektywne przeprowadzanie szkoleń maszynistów. Szkolenie będzie ułatwione poprzez możliwość budowy dowolnych scenariuszy obejmujących zarówno opanowanie praktycznych umiejętności i nawyków niezbędnych do bezpiecznego prowadzenia pociągów o różnej konfiguracji w każdych warunkach ruchowych i pogodowych, jak również postępowanie w przypadku awarii wybranych systemów i instalacji oraz rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń i prawidłowe reagowanie w sytuacjach niebezpiecznych w ruchu kolejowym. Poprzez możliwość zapisu danych symulacyjnych, możliwa będzie efektywna ocena maszynistów wykonujących ćwiczenia, a symulator będzie posiadał funkcje odtwarzania przeprowadzonych prób symulacyjnych oraz moduł oceny ćwiczących według zadanych kryteriów (odchylenia od wzorcowego przejazdu, czas).

Szkolenie z wykorzystaniem symulatora może być również użyteczne do badań pracowników drużyn trakcyjnych, którzy brali udział w wypadkach i katastrofach kolejowych, szczególnie pod kątem ewentualnych zaburzeń psychomotorycznych, będących skutkiem przeżytego stresu w kontekście ponownego zatrudniania na stanowisku maszynisty.

Treningi na symulatorze dla nowozatrudnionych, jak również obecnych maszynistów są bardzo ważnym elementem doskonalenia zawodowego, ponadto pozwolą znacząco obniżyć wydatki na szkolenia. Dotychczasowe szkolenia w większości przypadków nie uwzględniały ćwiczeń z wykorzystaniem symulatora. Obecnie, zgodnie z aktualnymi zapisami Dyrektyw dotyczących maszynisty, istnieje obowiązek przeszkolenia osób ubiegających się o licencje maszynisty. Koszty zajęć na symulatorze przeprowadzanych w podmiocie zewnętrznym regularnie wzrastają. Realizacja powyższych celów przyczyni się do realnej poprawy bezpieczeństwa  w ruchu kolejowym, zmniejszenia ilości awarii taboru, a także wygeneruje korzyści pod kątem energooszczędnego prowadzenia pociągów, poprzez zwiększenie kompetencji i umiejętności kadr.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 oraz ze środków budżetu państwa.

Obraz przedstawia logo Regionalnego Programu Operacyjnego, Województwa Mazowieckiego oraz unii europejskiej

Informacje źródłowe na temat Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 znajdują się na stronie: www.mazowia.eu link przenosi do innej strony