Szanowny użytkowniku,
informujemy, że nasza strona nie jest obsługiwana przez starsze typy przeglądarek internetowych. Rekomendujemy skorzystanie z:

  • Chrome w wersji 60 lub nowszej
  • Firefox w wersji 60
  • iOS w wersji 12
  • Safari w wersji 12
  • Microsoft Edge

Z PKP Intercity do Wilna szybciej i częściej

Aktualizacja: 2025-05-27, 11:42 (2)
Opublikowano: 2025-05-27, 11:42

Już w grudniu przyśpieszą pociągi do Wilna. Do stolicy Litwy będzie więcej połączeń. PKP Intercity i litewski przewoźnik pasażerski LTG Link podpisały list intencyjny o wzmocnieniu współpracy.

Czas podróży pociągiem z Warszawy do Wilna od grudnia skróci się o około 1 godzinę. Pasażerowie pojadą do stolicy Litwy trzema połączeniami, które zapewnią PKP Intercity i litewskie koleje LTG Link. To plany na najbliższy czas, ale podpisany właśnie list intencyjny umocni współpracę w celu poprawy połączeń między Polską a Litwą. Docelowo podróż z Warszawy do Wilna potrwa niespełna 7 godzin.

Dziś do Wilna mamy jedno połączenie z Krakowa przez Warszawę ze stację przesiadkową Mockava i dalej do litewskiej stolicy. Trwają też prace nad dwoma nowymi połączeniami z Wilnem: od strony zachodniej granicy Polski przez Poznań i Warszawę oraz z Suwałk.

Docelowo podróż w równym takcie

W liście intencyjnym o współpracy LTG Link i PKP Intercity założono, że w rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 będą co najmniej dwie pary połączeń, a docelowo cztery dziennie, kursujące co cztery godziny pomiędzy stolicami.

Naszym celem jest nieustanne doskonalenie się i poprawa jakości podróży, aby coraz więcej Litwinów wybierało kolej jako środek transportu. Wierzę, że realizacja postanowień zawartych w liście intencyjnym pozwoli nam osiągnąć kolejny ważny cel – uczynienie podróży między Wilnem a Warszawą jeszcze bardziej atrakcyjną, co zachęci więcej osób do wyboru pociągu zamiast samochodu – mówi Kristina Meidė, Dyrektor Generalna LTG Link

Pasażerowie podróżujący na trasie Warszawa – Wilno –  Warszawa pojadą z jedną przesiadką z pociągów normalnotorowych na szerokotorowe. Przy tym przesiadka, odbywająca się po stronie litewskiej na stacji Mockawa zajmie nie więcej niż 20 minut.

Jednym z naszych priorytetów jest rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych, a w tym szczególny nacisk chcemy położyć na rozwój połączeń z Litwą. Jest to istotne z punktu widzenia realizowanej inwestycji w Rail Baltica stanowiącej europejski projekt połączenia bałtyckich państw  – podkreśla Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity. – Docelowo chcemy zapewnić pasażerom szybką i wygodną podróż, w przewidywalnym czasowo takcie, o dogodnych godzinach wyjazdów dla każdego pasażera.

Partnerzy listu intencyjnego postanowili, że tworząc rozkłady jazdy uwzględnią możliwości przesiadek na stacjach w Warszawie, Kownie i Wilnie na pociągi międzynarodowe i krajowe obsługiwane przez LTG Link i PKP Intercity.

Jasne zasady i komfort podróży

LTG Link i PKP Intercity ustaliły również zasady podziału kosztów przewozów i kształtowania cen biletów. Docelowo pasażerowie powinni uzyskać możliwość zakupu biletów z rezerwacją dowolnego miejsca udostępnianą przez każdego z przewoźników w komunikacji międzynarodowej lub z przesiadką do innych pociągów krajowych lub międzynarodowych. Ponadto realizacja takiego zakupu ma nastąpić w jednej transakcji za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji mobilnych przewoźników.

Partnerzy wyznaczyli też poziom jakości usługi, w tym dostępne udogodnienia dla podróżnych. Na trasie podróżni będą mieli zapewniony dostęp do bezprzewodowego Internetu, gniazdek elektrycznych oraz klimatyzacji, a także otrzymają możliwość skorzystania z posiłków.

Z myślą o podróżach Rail Baltica

Poprawa połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Litwą dotyczy nie tylko stolic państw, ale także innych dużych miast w obu krajach. List intencyjny dotyczy również przyszłej współpracy w uruchomieniu przewozów pasażerskich na powstającej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią.

LTG Link i PKP Intercity postanowiły, że do końca 2025 roku przygotują wspólny model przewozów pasażerskich, uwzgledniający pozyskanie taboru dla tych połączeń.