W poniższym poradniku zamieszczamy wszystkie przydatne informacje dla osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej.
Nie wiesz, czy przysługuje Ci ulga lub nie znasz jej wymiaru? Potrzebujesz pomocy w poruszaniu się po dworcu lub w zakresie wsiadania i wysiadania z pociągu? W poniższym poradniku zamieszczamy wszystkie przydatne informacje dla osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej1 .

Pomoc przy wsiadaniu/wysiadaniu/przesiadkach

Nieodpłatna pomoc przy wsiadaniu, wysiadaniu z pociągu lub przesiadaniu się do pociągu skomunikowanego oferowana jest na stacjach, na których obecny jest personel. 

O potrzebie udzielenia takiej pomocy prosimy poinformować nas co najmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży. Można się w tej sprawie kontaktować na kilka sposobów:
Całodobowo: 
  • telefonicznie z Infolinią PKP Intercity, nr: 19 757
  • telefonicznie (dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych) - +48 22 3919757
  • za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego 

oraz w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta

Nasze Centra Obsługi Klienta mieszczą się aktualnie w następujących lokalizacjach (stan na 01.08.2016 r.):

  • Dworzec Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 1, 80-895 Gdańsk),
  • Dworzec Poznań Główny (ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań),
  • Dworzec Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław),
  • Dworzec Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa),
  • Dworzec Katowice (Pl. Szewczyka 2 40-098 Katowice),
  • Dworzec Kraków Główny (ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków ),
  • Dworzec Szczecin Główny (ul. Kolumba 1, 70-035 Szczecin).

Godziny otwarcia Centrów Obsługi Klienta znajdziecie Państwo w wyszukiwarce kas.

Pomoc na dworcach

Pomoc w poruszaniu się po dworcach osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej oferuje również spółka PKP SA.

Pomoc dotyczy dworców*: Białystok, Bielsko-Biała Główna, Bydgoszcz Główna, Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom, Elbląg, Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Głogów, Gorzów Wielkopolski, Iława Główna, Jelenia Góra, Kalisz, Katowice, Kielce, Kłodzko Główne, Kołobrzeg, Koszalin, Kraków Główny, Kutno, Legnica, Leszno, Lublin, Łódź Kaliska, Łódź Widzew, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Olsztyn Główny, Opole Główne, Ostrów Wielkopolski, Piła Główna, Piotrków Trybunalski, Poznań Główny, Przemyśl Główny, Radom, Rzeszów Główny, Siedlce, Skarżysko-Kamienna, Skierniewice, Słupsk, Sopot, Sosnowiec, Stargard Szczeciński, Szczecin Główny, Świnoujście, Tarnowskie Góry, Tarnów, Tczew, Toruń Wschodni, Wałbrzych Miasto, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Wileńska, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Włocławek, Wrocław Główny, Zakopane, Zielona Góra.

* - W przypadku remontu dworca związanego z koniecznością jego zamknięcia, świadczenie usługi pomocy na dworcu może zostać zawieszone. Stan na dzień 07.06.2016

Jakie dane podać w zgłoszeniu?

Niezależnie od formy kontaktu, należy podać możliwie jak najwięcej danych o naszej podróży oraz formie pomocy:

  • datę i godzinę podróży;
  • telefon kontaktowy;
  • stacje: wyjazdu i przyjazdu lub stację przesiadki z informacją, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc;
  • rodzaj niepełnosprawności;
  • czas i miejsce spotkania z naszymi pracownikami.

oraz opcjonalnie:

  • numer wagonu i numer miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc);
  • informację o tym, czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym;
  • wszelkie inne przydatne informacje (np. rodzaj bagażu).

Opłata za bilet u konduktora – kto nie płaci?

Kupując u konduktora, płacimy za bilet oraz wydanie go w pociągu (opłata wynosi 10 zł). Przypominamy, że konduktor nie pobierze od ciebie opłaty, jeśli:

  • jesteś osobą niepełnosprawną lub o ograniczonej sprawności ruchowej – pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność. Z obowiązku tego zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową)
  • ukończyłeś/aś 70 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.

Wyjątek stanowią pociągi kategorii Express InterCity Premium (EIP), gdzie tylko osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach mają możliwość zakupu biletu u konduktora na pokładzie pociągu bez opłaty za jego wystawienie.

Dlatego pamiętaj, aby zgłosić fakt niepełnosprawności lub ukończenia 70 lat konduktorowi oraz okazać wymagany dokument podczas kupowania biletu w pociągu.

  • Szczegółowe informacje na temat zakupu biletu u konduktora znaleźć można TUTAJ:
  • Aby zobaczyć tabelę ulg ustawowych (w tym ulg dla niepełnosprawnych) kliknij TUTAJ:

1 Osoba niepełnosprawna lub o ograniczonej sprawności ruchowej – to w rozumieniu przepisów każda osoba, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z transportu na skutek jakiejkolwiek niepełnosprawności fizycznej (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej) lub niepełnosprawności umysłowej, upośledzenia lub każdej innej przyczyny niesprawności, lub osoba która ukończyła 70 lat.

Zastępcza komunikacja autobusowa a obsługa osób niepełnosprawnych

PKP Intercity informuje, że na trasach*, gdzie obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa, jest możliwy przewóz osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach.

W celu przygotowania takiego przejazdu, prosimy o zgłoszenie potrzeby na co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem podróży ( zgodnie z Rozporządzeniem (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym). Można to zrobić pod numer Infolinii - 19 757 lub za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.

Przejazdy grupowe osób niepełnosprawnych

Przypominamy, że organizatorzy przejazdów grupowych, w których grupach będą podróżowały osoby niepełnosprawne, powinni przed wyjazdem zgłosić przewoźnikowi potrzebę asysty lub/i zapewnienia odpowiedniego rodzaju taboru. Pomoc zapewniana jest pod warunkiem, że powiadomiono Nas o potrzebie udzielenia pomocy danej osobie przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna. Jeżeli bilet pozwala na odbycie kilku podróży, wystarczy jedno powiadomienie, pod warunkiem, że przekazana zostanie wystarczająca informacja na temat terminu kolejnych przewozów.

Zgłoszenia przyjmowane są całodobowo:

  • telefonicznie z Infolinią PKP Intercity, nr: 19 757
  • telefonicznie (dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych) - +48 22 3919757
  • za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego

oraz w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta

Nasze Centra Obsługi Klienta mieszczą się aktualnie w następujących lokalizacjach (stan na 01.08.2016 r.):

  • Dworzec Gdańsk Główny (ul. Podwale Grodzkie 1, 80-895 Gdańsk),
  • Dworzec Poznań Główny (ul. Dworcowa 2, 61-801 Poznań),
  • Dworzec Wrocław Główny (ul. Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław),
  • Dworzec Warszawa Centralna (Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa),
  • Dworzec Katowice (Pl. Szewczyka 2 40-098 Katowice),
  • Dworzec Kraków Główny (ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków ),
  • Dworzec Szczecin Główny (ul. Kolumba 1, 70-035 Szczecin).

Godziny otwarcia Centrów Obsługi Klienta znajdziecie Państwo w wyszukiwarce kas.

Zapraszamy do udziału w ankiecie, dotyczącej organizacji przejazdów osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej

0